​Zlatan Ibrahimović och Lars Lerin prisas på FUB:s gala “Störd och stolt”

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2015 14:30 CET

Zlatan Ibrahimović och Lars Lerin prisas på FUB:s gala “Störd och stolt”

Riksförbundet FUB presenterar Störd och stolt galan i Blå hallen i den 5 december. För första gången har människor med utvecklingsstörning sin egen gala där de belönar företag och personer som gjort något bra som är värt att uppmärksammas. Under kvällen kommer tio priser att delas ut och det bjuds även på underhållning och dans i Gyllene salen. Juryn som utsett pristagarna och flera av prisutdelarna har en utvecklingsstörning. Några av pristagarna är: Zlatan Ibrahimović, Lars Lerin och Manoel ”Junior” Marques samt Iréne Johansson, tidigare professor på Karlstad universitet.

Uppträder på galan gör bland andra:

Per Granberg/Charta 77

Lotta Engberg

Medis5

Karl Dyall

Drifters

Enheten

Emma Essinger

Clara Olsson

Några av prisutdelarna och hedergästerna är den världskända modellen Madeline Stuart från Australien, Mats “ICA-Jerry” Melin och Linda Hammar.

Värdpar och konferencierer på galan är Anna Hildingsson och Anders Wieslander. Anna är vice ordförande i Riks Klippans styrelse. Klippan är en sektion inom FUB som drivs av personer med utvecklingsstörning.Anders Wieslander är ordkonstnär, poet och kulturarbetare på Medis5.

FUB är en intresseorganisation som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv. FUB står för Föreningen för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning. Vi är drygt 25 000 medlemmar i cirka 150 lokalföreningar runt om i landet. Vi arbetar med intressepolitiskt påverkansarbete, nationellt, regionalt och lokalt inom viktiga områden som rör barn, unga och vuxna. Sedan 1956 har FUB kämpat för personer med utvecklingsstörnings rättigheter. Alla ska ta plats i samhället, alla ska synas, höras och delta på sina villkor. Inom FUB finns sektionen Klippan. Där driver personer med utvecklingsstörning sina egna frågor och träffar nya vänner.

Plats: Blå hallen, Stockholms stadshus

Tid: 18.00 den 5 december

Kontakt för frågor runt galan: Jesper Tottie, projektledare

08-508 866 40, 0731-664 422

jesper.tottie@fub.se

Pressackreditering:

kristina.heilborn@fub.se

FUB är en intresseorganisation som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv. FUB står för Föreningen för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning. Vi är drygt 25 000 medlemmar i cirka 150 lokalföreningar runt om i landet. Personer med utvecklingsstörning och deras anhöriga är medlemmar i FUB liksom många andra som delar vår grundsyn.