FundedByMe och Connect Sverige Region Öst inleder samarbete för att skapa fler svenska tillväxtraketer

Pressrelease

27 Aug, 2015 (Stockholm)

Crowdfundingplattformen FundedByMe och kompetens- och kapitalnätverket Connect Sverige Region Öst inleder ett samarbete med syfte att lyfta svenska tillväxtbolag med så väl kompetens som kapital.

FundedByMe och Connect är båda välkända begrepp inom svenska entreprenörskretsar. Nu satsar man gemensamt för att få ännu större effekt av sina insatser och därmed kunna förstärka erbjudandet till såväl kapitalsökande tillväxtbolag som investerare.

“Det svenska ekosystemet kring entreprenörer och tillväxtföretag är redan i världsklass men kapitalförsörjningen i etableringsfasen är fortfarande en stor utmaning. Kapitalet finns men når inte entreprenörerna. Genom att inleda detta samarbete tar vi ett viktigt steg framåt för att skapa verkliga och varaktiga resultat”, säger Magnus Ingevall, VD Connect Sverige Region Öst.

Samarbetet innefattar gemensamma aktiviteter där de båda organisationerna kommer att lyfta fram och utveckla nya, spännande entreprenörer och presentera dem för sina gemensamma investerarnätverk.

“Connects nätverk, varumärke och kompetens i kombination med FundedByMes digitala närvaro och internationella räckvidd är något som vi tror kan ge ett mycket kraftfullt resultat för såväl tillväxtbolag som investerare”, säger Pontus Frohde, vice VD och medgrundare på FundedByMe.

Connect har under många år stöttat svenska entreprenörer med kompetens inom de flesta frågor som svenska tillväxtbolag står inför, inte minst finansiering. Connects program Språngbrädan och FöretagsAcceleratorn har etablerat sig som centrala för entreprenörer som vill stärka och utveckla sina företag.

Många entreprenörer hittar idag till både FundedByMe och Connect, tanken är att de i framtiden ska bli många fler. Ett typiskt exempel är ”Berries by Astrid”, världens första automat för färsktillverkad smoothie, startad av den svenska Astrid Friborg. Astrid gick först igenom Språngbrädan hos Connect, där hon hittade sina första investerare. Hon har nyligen genomfört en mycket lyckad kampanj hos FundedByMe där hon stängt en kapitalanskaffningsrunda på över 2 miljoner kronor och fått över 170 nya delägare där suget var så stort att hon övertecknades med mer mer än 300%

Connect är en ideell organisation som matchar entreprenörer och tillväxtföretag med kompetens och kapital från näringslivet. På så vis förkortas deras väg till verkliga och varaktiga resultat. Connect är ett privat initiativ utan vinstintresse. Verksamheten bygger på frivilliga insatser från näringsliv, universitet och andra organisationer som bidrar med kompetens, erfarenheter och värdefulla kontakter. För mer information, vänligen se connectsverige.se/ost

FundedByMe är en ledande internationell aktör inom ägar- och lånebaserad crowdfunding. Bolaget har framgångsrikt finansierat över 400 företag från 25 länder. Medlemsbasen utgör ett snabbt växande nätverk av mer än 56 000 investerare från mer än 160 länder runt om i världen. FundedByMe har lokal närvaro i länder runt om i Europa och i Singapore, med huvudkontor i Sverige. För mer information, vänligen se www.fundedbyme.com

Lena Flykt-Rosén FundedByMe, tel 0702866612, email: lena@fundedbyme.com

Hannes Helander, Connect Öst, tel 0704400770, email: hannes.helander@connectsverige.se

• equity crowdfunding
  • equity crowdfunding europe
  • reward-based crowdfunding europe
  • equity crowdfunding asia
  • affärsänglar
  • riskkapital
  • connect
  • frohde
  • såddkapital
  • affärs ängel
  • investering
  • resa kapital
  • kapitalanskaffning
  • viktigt partnerskap
  • funding
  • pengar
  • likviditet
  • lån
  • equity

FundedByMe is one of the only full-service crowdfunding platforms, offering capital through equity, loan and reward based crowdfunding. We have successfully funded some 500 companies from 25 countries. Our user base is a rapidly expanding network of more than 53 000 investors from over 74 countries around the world. We have local presence in countries around Europe and in Singapore, with headquarters in Sweden.

For more information, visit www.fundedbyme.com.