Ekogas investerar i lagring av en större volym gas

Ekogas investerar i en så kallad LBG/LNG-backup (Liquid BiogGas/NaturalGas*) för att möjliggöra lagring av en större volym gas. Detta säkerställer tillgången av bränsle till alla fordonsgasfordon i Gävle. Den 14 meter höga tanken är nu levererad och placerad strax bakom Biogasstationen på Sörby Urfjäll.

- Nu tar vi ytterligare ett steg att befästa Gävle som en biogasmarknad i Sverige”, säger Håkan Jönsson, VD Gästrike Ekogas AB.

Investeringen ingår som en del i ett större investeringsprogram som bolaget nu genomför i syfte att byta ut bensin och diesel till ett mer miljövänligt alternativ. Det är ett effektivt sätt att lagra stora volymer bränsle och i Sverige har redan många städer genomfört motsvarande investering.

Ekogas planerar även att etablera ytterligare tankstationer i Gävle samt en regional produktion av biogas på Forsbacka deponiområde.

- Idag importerar Ekogas ca 45 % av totat försäljningsvolym från Stockholm. Genom investeringen minskar vi antalet transporter avsevärt. Utsläpp av CO2 kommer att minska med över 50 ton per år” säger Verksamhetsansvarig Jonas I Stenfelt.

*Liquid BioGas/Liquid NaturalGas är flytande metan med en temperatur på ca -160 ºC. Gasen lagras flytande och förångas till gas löpande genom att den värms upp och övergår då automatiskt till gas.

• Naturresurser

• Gävleborg

Ekogas verkar på en regional marknad och producerar samt säljer fordonsgas till busstrafik, företags- och publika fordon. Huvuddelen av den gas som bolaget säljer produceras från biogas från Duvbackens reningsverk. Bolaget driver även en komposteringsanläggning för matavfall som planeras byggas om till en regional biogasanläggning. Bolaget ägs av Gästrike återvinnare och Gävle Energi.

Johan Englund

Presskontakt Presskontakt Gästrike Ekogas 026-17 29 74