Vin- och sprithandeln Tegnér & Son i ny tappning

Sveriges äldsta aktiva vinhandlarfamilj, Tegnér & Son, blir ett eget vin- och spritvarumärke. Inriktningen är traditionella svenska drycker i en modern tappning. Lanseringen av Tegnér & Son sker i samarbete med Galatea Spirits AB.

Familjen Tegnér som företräds av vinhandlaren Christer Tegnér med söner inleder ett samarbete med svenska Galatea Spirits AB för framställning av vin- och spritfabrikat under namnet Tegnér & Son.

– Under namnet Tegnér & Son vill vi erbjuda kvalitetsprodukter med en djup förankring i den svenska dryckeshistorien. I samarbetet med Galatea har vi hittat en partner som både förstår och uppskattar vår lokala tradition samt besitter kunskap i att utveckla moderna och kreativa produkter, säger vinhandlare Christer Tegnér.

En av de första lanseringarna blir tre olika sorter vin- och starkvinsglögg. Familjen Tegnér har en lång glöggtradition då Christer Tegnérs farfars far tillverkade glögg i vinhandeln Tegnér & Wilckens lagerlokaler för 130 år sedan. Genom lanseringen av Tegnér & Son förbereder sig familjen Tegnér för en femte generation vin- och sprithandlare.

Familjen Tegnérs vinhandel grundades 1880 av Esaias Adolf Tegnér tillsammans med kompanjonen Wilcken som lämnade bolaget efter en kort tid. Under ledning av Esaias utvecklades AB Tegnér & Wilcken till ett av landets största vin- och sprithus. I början av 1900-talet upptog lagret på Holländaregatan ett helt kvarter och omfattade omkring 1 miljon liter vin- och sprit.

Galatea Spirits AB startade sin verksamhet som ölimportör år 1997 och har vuxit till att bli störst i både Sverige och Skandinavien inom området. Företaget äger också ett antal egna varumärken som Arboga, Three Towns och mikrobryggda succén S:t Eriks. Inom verksamheten utvecklas även nya produkter, exempelvis en ekologisk svensk vodka i miljöflaska.

– Vi på Galatea har ett genuint intresse av de gamla svenska öl- och spritfabrikat som försvann då storbolagen köpte upp de små bryggerierna och destillerierna under 1900-talet. De varumärken som trots allt överlevde är idag till stor del ägda från utlandet. Att få vara med och återuppliva historiska svenska produkter inom Tegnér & Son är mycket spännande, säger Torbjörn Sundwall, VD på Galatea Spirits AB.

Den ekologiska brandyn Tegnérs Family Reserve lanseras på Systembolaget 1 oktober och glöggsorterna Tradition, Wilckens Fat samt Biskopens Blandning lanseras en månad senare. Fler produkter under namnet Tegnér & Son är att vänta.

Christer Tegnér, Vinhandlare
E-post: christer@tegner.se

Torbjörn Sundvall, VD för Galatea
E-post: torbjorn@galatea.se

Galatea, Skandinaviens ledande ölimportör!