​Drygt 230 barn och ungdomar aktiveras i Gårdsten under sommaren

​Drygt 230 barn och ungdomar aktiveras i Gårdsten under sommaren

Gårdstensbostäder aktiverar varje år barn och unga under sommarmånaderna. Det är sommarjobb, seglarskola eller sommarfotboll som det finns möjlighet att delta i.

-Det är härligt att ha så många aktiviteter för barn och ungdomar i Gårdsten under sommarlovet, säger Salma Nazzal, projektledare på Gårdstensbostäder. I år har vi aktiverat sammanlagt dryg 230 barn och ungdomar. Drygt 120 ungdomar från 16 år gamla har fått sommarjobb. Här får även äldre ungdomar jobb som arbetsledare samt äldre kompetens i Gårdsten. 88 barn 6-12 år deltar i sommarfotboll och 24 barn och ungdomar, 8-20 år i seglarskola.

Både jobb och aktiviteter görs i bred samverkan och hjälp från näringslivet i Gårdsten och Göteborgs Stad. Seglarskolan görs i samarbete med GKSS och Rotary Långedrag, för 11:e året i rad och Sommarfotboll i samarbete med Gunnilse IS.

-Sommarfotbollen kan vi genomföra tack vare näringslivet och samarbetspartners som stöttar aktiviteten. De är jätteviktiga för att vi ska kunna genomföra det hela, säger Hans Liljekrantz, huschef på Gårdstensbostäder.

Gårdstensbostäder är ett av Göteborgs kommunala bostadsbolag helägt av Förvaltnings AB Framtiden som ingår i Göteborgs Stad. Bolaget bildades 1997 med uppgift att förvalta fastigheterna och även utveckla och förnya stadsdelen Gårdsten, ett miljonprogramsområde i nordöstra delen av Göteborg. Bolaget har 29 anställda och äger 2734 lägenheter vilket är ca 85 % av alla bostäder i området.