50 år med Gävles avloppsreningsverk!

50 år med Gävles avloppsreningsverk!

I 50 år har reningsverket Duvbacken renat avloppsvattnet i Gävle så att vi kan njuta av en mycket renare miljö samt både bada och fiska i Gavleån.

Det vill vi naturligtvis fira tillsammans med invånarna den 19 november i lilla Gasklockan!

I dag både badar och fiskar vi i Gavleån och njuter av den natursköna miljön. Ån bidrar starkt till en vacker och levande stad. Men så har det inte alltid varit.

Innan Duvbacken togs i bruk var vattnet i ån väldigt förorenat, det påverkade även havsmiljön i inre fjärden och längs med kusten.

-För 50 år sedan gick allt avloppsvatten i Gävle orenat rakt ut i Gavleån, berättar Hans Simonsson, sektionschef avlopp, Gästrike Vatten. Det luktade väldigt illa från ån och gävleborna varnades för att komma i kontakt med vattnet. Det var naturligtvis ohållbart ur ett miljöperspektiv. Sedan Duvbacken byggdes har det bidragit till en renare och trevligare miljö i Gävle samt att minska mängden farliga utsläpp i Gavleån och Östersjön. Nu badar och fiskar vi ju till och med här!

Kom och fira med oss!

Lilla Gasklockan

19 november 12-16

Ur programmet:

• Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande presenterar vår nya barnstyrelse
  • Barnaktivitet leds av barnstyrelsen
  • Elisabet Aulenius, Gästrike Vatten intervjuas om fulspolning
  • Ulf Ivar Nilsson, journalist och satirtecknare kåserar om Gävles vatten och avlopp
  • Träffa våra medarbetare i vår monter
  • Fiskeaktivitet för barn och unga (om vädret tillåter)
Guidade turer av Duvbackens avloppsreningsverk, Sältavägen 9

14.00 och 15.00
Anmälan görs vid entrén i Lilla Gasklockan (från kl. 12.00). Begränsat antal platser.

Fri entré!

Vi bjuder på kaffe och tårta!

Se hela programmet här.

Välkommen hälsar Gästrike Vatten!

Har du frågor?

Välkommen att kontakta Lena Säfström, kommunikatör Gästrike Vatten, lena.safstrom@gastrikevatten.se, 026-17 50 53