Bättre vattenläge inför vintern

Bättre vattenläge inför vintern

Efter en regnig start på hösten ser vattenläget bättre ut i Östhammars kommun och vi avslutar restriktionerna av vattenanvändningen och går över till gult läge. Det betyder att grundvattennivåerna ännu inte är helt återställda och vi behöver fortfarande använda vattnet sparsamt. Läget i Älvkarleby ser också mycket bättre ut och där går vi över till grönt läge.

I Hedesunda och Ockelbo är grundvattennivåerna fortfarande låga och vi behöver fortfarande spara vatten.

I Östhammar har invånarnas sparsamhet tillsammans med det regn som kommit hittills i höst hjälpt oss att förbättra grundvattennivåerna och vi har nu ett stabilare läge inför vintern. Den grundvattenutredning som har pågått i Alunda sedan början av 2017 har genom förändrade uttag i vattentäkterna och återinfiltration av grundvatten också bidragit till det goda resultatet.

Vattenförbrukningen i Älvkarleby har minskat med 10 % jämfört mot förra året. Det beror dels på att invånarna har sparat vatten och dels på att vi aktivt har sökt och lagat många vattenläckor i kommunen.

- Vi är glada att så många är med och hjälps åt att spara vatten, tack! Tillsammans med vårt arbete och åtgärder har vi nu ett bättre läge inför vintern, säger Karolina Stenroth, processingenjör Gästrike Vatten. Nu hoppas vi på en snörik vinter i alla våra kommuner så att nivåerna fylls på till nästa vår och sommar.

Gästrike Vatten fortsätter att övervaka grundvattennivåerna noggrant och skulle läget förändras så talar vi om det.

Fortsätt använda vattnet smart

Även fast grundvattennivåerna har ökat på många ställen ska vi fortsätta att använda vattnet smart! Vi behöver alltid vara rädda om vårt dricksvatten – tillsammans gör vi skillnad!

Du använder vattnet smart genom att till exempel diska och tvätta med fulla maskiner, duscha istället för att bada, skala inte potatis under rinnande vatten och laga läckande kranar. Få fler tips om hur du använder vattnet smart här (länk)

Välkommen med dina frågor

Therese Staff, kommunikatör Gästrike Vatten.
therese.staff@gastrikevatten.se, 026-17 51 21