Nu kan alla dricka vattnet i Österbybruk och Dannemora igen

Från onsdag den 25 oktober kan du dricka det kommunala kranvattnet utan att koka det i Österbybruk och Dannemora! Vi har fått godkända provsvar som visar att vattnet är rent. Tack för den förståelse och det tålamod som alla har visat under tiden som vi har haft kokningsrekommendation i området.

-Nu har vi fått godkända prover på dricksvattnet och alla kan dricka vattnet igen utan att koka det. Det känns verkligen bra att alla i Österbybruk och Dannemora kan dricka sitt kranvatten som vanligt! Vi är medvetna om att det här har påverkat många verksamheter och människors vardag. Jag vill rikta ett stort tack till alla kunder för deras förståelse och tålamod samt till alla som arbetat intensivt med att lösa störningen, säger Johanna Harrysson, sektionschef vattendriften.

Vad har hänt?
Efter omfattade regnmängder i området har fick vi en försämrad kvalitet på vattnet i våra dricksvattenbrunnar vid vattenverket i Österbybruk. Som en försiktighetsåtgärd rekommenderar vi dig som bor och är i Österbybruk och Dannemora att du tillsvidare skulle koka det dricksvatten som du använder till mat och dryck. Vi har klorerat vattnet för att minska påverkan av regnvattnet i våra brunnar. Vi har tagit prover på dricksvattnet och följt upp åtgärderna med provsvar från vattenlaboratoriet för att vara säkra på en god vattenkvalitet i dricksvattennätet. För att kunna häva kokningsrekommendationen vill vi ha två godkända provsvar efter varandra.

Media är välkommen till

Therese Staff, Kommunikatör Gästrike Vatten, 070-167 57 82