Vi bygger nya VA-ledningar i Gårdskär

Vi bygger nya VA-ledningar i Gårdskär

Vi fortsätter att förnya ledningsnätet i Gårdskär, Älvkarleby kommun. Under 2016 lade vi nya ledningar på Solvändan och nu fortsätter arbetet på Gårdskärsvägen. Förnyelseplanen är en viktig del i vårt arbete med att säkerställa en effektiv avloppsrening och vår viktiga dricksvattenförsörjning i framtiden.

Vecka 24 börjar Gästrike Vatten att byta VA-ledningar på Gårdskärsvägen. Arbetet utförs på vardagar klockan 06.30–16.00 av vår entreprenör BJ Markbyggnads AB. Vi har planerat arbetet tillsammans med BJ Markbyggnads AB och Upplands Lokaltrafik för att påverka vardagen för boende i Gårdskär så lite som möjligt. Till exempel byter vi ledningarna i Gårdskärsvägen under sommarlovet för att inte påverka skolskjutsen eftersom att hållplatser och busslinjer kommer att påverkas. Aktuell trafikinformation finns på ULs hemsida, www.ul.se

- Vi har planerar arbetet noggrant och vi gör alltid vårt bästa för att påverka människors vardag så lite som möjligt men det är förstås svårt att få den här typen av jobb att inte märkas. Det är även många lagar och krav som vi måste följa. Vi är mån om att arbetsmiljön är säker för de som arbetar på plats. Vi gräver och det medför buller och damm och stora gropar. Våra arbeten påverkar vardagen för många och vi förstår att det blir besvärligt för många att ta sig fram, säger Mattias Larsson, byggledare Gästrike Vatten.

Tidplan

Etapp 1: juni – juli

Vecka 24-25:

Korsningen Järpovägen/Gårdskärsvägen blir avstängd under cirka två veckor. Trafiken på Gårdskärsvägen fungerar som vanligt men vi leder om trafiken till Långsand. Tung trafik till Långsand leds om från väg 76.

Vecka 26-28:

Vi stänger av Gårdskärsvägen under cirka tre veckor när vi byter ledningarna i vägen. Vi leder om trafiken, följ orange skyltning.

– Ledningarna är gamla och vi har problem med att grundvatten läcker in i avloppsledningen. I år satsar vi cirka 5,5 miljoner på att byta ut gamla ledningar i Älvkarleby kommun. Vi utför arbetet för att ge dig en effektiv avloppsrening och hållbar vattenförsörjning i framtiden, säger Johan Grees, VA-ingenjör Gästrike Vatten.

Läs mer på gastrikevatten.se

Har du frågor kan du gärna kontakta

Jessica Zetterholm, Projektadministratör Gästrike Vatten, 026 17 51 46, jessica.zetterholm@gastrikevatten.se