Återvinningscentralen i Forsbacka renodlas för företag

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2018 07:45 CET

Från och med den 1 april blir Forsbackas återvinningscentral renodlad för företag och drivs helt i privat regi av Gästrike Avfallshantering AB/SUEZ AB.

Forsbacka återvinningscentral som idag drivs på entreprenad av Gästrike Avfallshantering AB/SUEZ AB på uppdrag av Gästrike återvinnare, övergår från och med den 1 april 2018 att bli en renodlad återvinningscentral för företag. Den kommer drivas helt i privat regi av Gästrike Avfallshantering AB/SUEZ AB.

Detta innebär att Gästrike återvinnares hushållskunder istället kommer hänvisas till återvinningscentralerna i Gävle och Sandviken.

– Vi beklagar att en del av våra kunder – de som idag har närmast till återvinningscentralen i Forsbacka – får lite längre att åka för att besöka återvinningen. Vi kommer dock att utöka öppettiderna i Sandviken för att öka tillgängligheten, säger Thomas Nylund, förbundsdirektör på Gästrike återvinnare.

- Orsaken till förändringen är främst att vi måste se över våra kostnader, fortsätter Thomas Nylund. Vi har också bedömt att återvinningscentralen i Forsbacka används i betydande utsträckning av företag.

- I den här typen av beslut tar vi alltid i beaktande om det är miljömässigt försvarbart, förklarar Thomas. Vi bedömer att Gävle och Sandviken ligger relativt nära, men det gör det desto viktigare att man som kund planerar sina resor till återvinningscentralen på bästa sätt. Att man åker med mer grejer vid färre tillfällen och att man tar besöket till återvinningscentralen i samband med en annan resa.

Några förändringar vad gäller de andra återvinningscentralerna är inte aktuella.

Vi har satsat på att utveckla de 12 återvinningscentraler som vi driver i egen regi och kommer fortsätta göra det. En nyhet är t ex att våra besökare kan lämna sina saker till återbruk på alla våra återvinningscentraler. Det blir alltså lättare att lämna allt på samma ställe. Under senare år har vi bland annat, förutom en stor utökning av återvinningen på Sörby Urfjäll i Gävle, byggt helt nya återvinningscentraler i Skutskär och i Österfärnebo. I ett längre tidsperspektiv tror jag att vi kommer se ytterligare en återvinningscentral på norra sidan av Gävle, avslutar Thomas Nylund.

- Vi välkomnar företagskunderna till återvinningscentralen i Forsbacka, som härigenom får en helt egen återvinningscentral för sina behov, säger Rolf Johansson regionchef på SUEZ Recycling AB.

För frågor vänligen kontakta

Thomas Nylund, förbundsdirektör, Gästrike återvinnare
Telefon 026-17 84 89 eller 070-414 00 84, thomas.nylund@gastrikeatervinnare.se

Rolf Johansson, regionchef, SUEZ Recycling AB
Telefon 026 456 78 06, rolf.johansson@suez.com

Kommentarer (2)

Inte bra. T o m Sandviksbor åker till F-backa för att det är mindre köer där. Kommer att bli mer som åker i soptunnan , känns långt att åka från F-backa till Sandviken eller Gävle för att bli av med skräp o trädgårdsavfall
    Kan ni inte åtminstpone ha kvar trädgårdsavfallsdeponin?
    En elektronikcontainer vore också ett plus vid återvinningscentralerna

- Lennart Rönnkvist - 2018-01-09 12:40 CET

Hej Lennart!
    Tack för ditt engagemang i frågan och tack för att du återvinner och bidrar till en värld som räcker längre. Det är såklart beklagligt att du är en av de som drabbas av det här beslutet. Det vi kommer att göra är att fortsätta utveckla och förbättra de 12 återvinningscentraler som vi driver i egen regi, framför allt Sandvikens central som ligger närmast Forsbacka.

Jag förstår att det kan upplevas enklare att besöka en lite mindre central, speciellt om man är van med det sedan innan. På vår hemsida finns dock bra tips på hur man kan tänka redan när man packar bilen för att besöket på återvinningscentralen ska gå så smidigt som möjligt. Om du går in på vår hemsida www.gastrikeatervinnare.se/atervinningscentral och klickar på antingen Sandviken eller Gävle hittar du en packlista till höger. Om du följer den listan när du packar bilen så blir det enklare när du väl är på återvinningscentralen. Genom att packa så mycket som möjligt i bilen och åka till centralen i samband med andra resor i riktning mot Gävle eller Sandviken spar du både tid och på miljön.

Ditt förslag att tillhandahålla en insamlingsplats för trädgårdsavfall är bra och det ska vi ta med oss i våra strategiska tankar. Glödlampor, batterier och smått elavfall kan du lämna i närmaste EL:IN-skåp. De finns på de flesta matvarubutiker i vår region. Saknar du EL:IN i din mataffär? Be personalen kontakta Gästrike återvinnare.

Du är såklart varmt välkommen till återvinningscentralen i Forsbacka fram till den 1 april. Efter det önskar vi dig varmt välkommen antingen till återvinningscentralen i Gävle eller Sandviken. Har du någonsin några funderingar kan du alltid ta kontakt med någon i personalen, de hjälper dig gärna!

Vänligen
    Gästrike återvinnare