Förhandsvisning av Sveriges bästa återvinningscentral

Branschfolk och press bjuds in till förhandsvisning måndagen den 30 maj till Sveriges bästa återvinningscentral. Den nya återvinningscentralen i Skutskär är byggd utifrån nytänkande och erfarenhet och anpassad för att göra det både enklare och säkrare för besökaren att göra rätt.

Vi vill på det här sättet få möjlighet att berätta om hur vi har tänkt kring bygget, logistiken och hur vi tagit hänsyn till miljön, säger Peter Tham, produktionscontroller på Gästrike återvinnare.

Återvinningsbranschen utvecklas och det gör att centralerna bör vara flexibla så det går att göra plats för fler containrar när det kommer nya möjligheter till sortering. Hanteringen av farligt avfall ska vara säker. Det är viktigt att besökare känner sig välkomna och enkelt kan se hur de ska köra för att lämna dina grovsopor och farligt avfall. Nytänkande som bottnar tryggt på Gästrike återvinnares erfarenhet ger möjlighet att bygga Sveriges bästa återvinningscentral!

Den nya återvinningscentralen i Skutskär invigs måndagen den 27 juni, men redan måndagen den 30 maj visar Gästrike återvinnare upp den för speciellt inbjudna. I samband med invigningen stänger återvinningscentralen i Dragmossen i Älvkarleby.

Vi utökar öppettiderna och placerar återvinningscentralen på en mer centralt belägen plats så vi räknar med fler besökare i Skutskär än i Älvkarleby. Besökare som annars skulle åkt till Gävle, berättar Peter Tham förväntansfullt.

Media är välkommen till förhandsvisningen

Måndagen den 30 maj 2016 kl 16.00 på Södra industriområdet i Skutskär, Myrhagssvängen 7.

• 16:05 Peter Tham hälsar välkommen och berättar om bygget och logistiken kring den nya återvinningscentralen.
  • 16:15 Uppdelning i tre grupper

- Grupp 1 Eva Johansson, miljöpedagog, berättar om hur Gästrike återvinnare arbetar med återbruk.

- Grupp 2 Maria Eriksson, arbetsledare på återvinningscentralen, berättar om hur vi hanterar farligt avfall.

- Grupp 3 Folkteatern Gävleborg spelar ”Farfars cykel” – en teater kring hur återvinning möjliggör konsumtion.

Förhandsvisningen sker i samband med ett studiebesök för speciellt inbjudna till Avfall Sveriges årsmöte. Peter Tham finns till hands för att svara på frågor efter sitt välkomsttal.

För frågor vänligen kontakta

Peter Tham, produktionscontroller, Gästrike återvinnare, telefon 026-17 72 01 eller e-post peter.tham@gastrikeatervinnare.se