Pommes de Fleur från Närke blev Årets snackis i Matverk 2017

Smakjuryns hedersdiplom ”Årets snackis” har tilldelats Pommes de Fleur från Närke med motiveringen:

»Juryn tystnar, drar efter andan och därefter – reaktion. Vad är detta! Måsta smaka igen! Juryn samtalar nu intensivt. ”Så spännande och så kaxig!” Det här är en produkt som vågar något nytt och som kan bli en snackis i många fler sällskap framöver. Pommes de Fleur från Närke. «

Pommes de Fleur är skapad av Mikael Norell, Tomas Runnquist och Andreas Svensson. Närkes lokala Matverksjurys bedömning tog Pommes de Fleur till riksfinalen, motiveringen löd så här:

"En produkt med elegant och originell smakupplevelse. Färsk och frisk med en hög smak och doft. Här samsas genuint hantverkskunnande, på gränsen till det nördiga, med ett modernt tänk och gamla medicinalväxter. I en förpackning med starkt formspråk finner vi en färdigbearbetad produkt med en nationell såväl som internationell marknad, som blivit starkare av att den är svagare …"

Matverk är Sveriges största produktutvecklingstävling som startar i de olika landskapen och avgörs i riksfinalen. Varje tävlande produkt är framtaget av ett lag och baseras på en regional råvara. Smaken bedöms av en smakjury och affärsplan samt förpackning av en marknadsjury. Juryns ordförande är Mathias Dahlgren som också är hedersordförande i Gastronomiska Samtal som arrangerar tävlingen.

Kontakt Lag Pommes de Fleur:

Tomas Runnqvist, kock
tomas.runnquist@telia.com

Andreas Svensson, producent
0768-934348

Lagmedlemmarna ingår i en förening/organisation som heter Samverkarna i Glanshammar och Svensk Absint AB. http://svenskabsint.se/

Kontakt tävlingsledare:
Fredrik Kämpenberg