Sörmländsk Tempeh får hedersdiplom i kategorin "En potentiell storsäljare"

Nyhet   •   Mar 29, 2017 09:09 CEST

Sörmländsk Tempeh är en ny modern produkt utvecklad av av Ayhan Aydin, Abbas Salehi och Erika Olsson. Foto Menigo

Marknadsjuryns hedersdiplom i kategorin ”En potentiell storsäljare” har tilldelats Sörmländsk Tempeh från Södermanland med motiveringen:

»Rätt i tiden och för klimatet. Med influenser från annan matkultur och ingredienser från den lokala myllan. Marknadsjuryn bedömer att det här är en potentiell storsäljare. Sörmländsk Tempeh från Södermanland.«

Sörmländsk Tempeh är skapad av Ayhan Aydin, Abbas Salehi och Erika Olsson. Det var Södermanlands lokala jurys beslut som tog Sörmländsk Tempeh till riksfinalen i Nyköping. Så här löd deras motivering:

"Vinnarna har utav en råvara som odlats här i nästan 1000 år skapat en unik, innovativ, hållbar och anpassningsbar produkt som ligger helt rätt i tiden. Detta är inget surrogat utan en vegetabilisk proteinkälla som står för sig själv.”

Matverk är Sveriges största produktutvecklingstävling som startar i de olika landskapen och avgörs i riksfinalen. Varje tävlande produkt är framtaget av ett lag och baseras på en regional råvara. Smaken bedöms av en smakjury och affärsplan samt förpackning av en marknadsjury. Juryns ordförande är Mathias Dahlgren som också är hedersordförande i Gastronomiska Samtal som arrangerar tävlingen.

Kontakt vinnare:

Erika Olsson