Souvasburgare på rökt ren vann Matverk Västerbotten 2016

BILDTEXT:
Souvasburgaren är vinnaren i Matverk Västerbotten 2016. Den är gjord på 100 procent rökt renfärs. Anders Skum är renägare och har levererat råvaran och Jan Diehl har lagat till den. Fotograf Johan Gunséus

När renägaren Anders Skum från Fjällvilt Ammarnäs och kocken Jan Diehl samarbetar uppstår ljuv musik. Två av deras produktinnovationer hamnade på prispallen i Matverk Västerbotten 2016. Förstapriset, en rensouvasburgare, kommer att tävla i Matverk 2016. Om den vinner rikstävlingen får vi veta under Forum Nyköping den 27 – 28 januari 2016.

– Det var nio produkter som tävlade och konkurrensen var hård, säger Ella Nilsson, som även i år axlat ansvaret som tävlingsledare. Det här är produkter med potential att bli storsäljare.

Prisutdelningen hölls hos landshövding Magdalena Andersson i närvaro av ett fyrtiotal matentusiaster som även bjöds på västerbottenslunch och seminarium.

Juryns arbete var svårt men souvasburgaren fick både smakjuryns och marknadsjuryns gillande. Burgarna är vacuumbackade och klara för stekpannan.

Juryns motivation:
"100 % Västerbotten. Produkt i tiden både för konsument och restaurang. Med rätta tillbehör komplett snabbmat eller gourmetmiddag."

Smakjury
Magdalena Andersson landshövding
Per Åkerlund, kock och restaurangägare
Peter Wegh, studierektor restauranghögskolan
Marie Johansson, Swedbank
Erika Estréen, LRF

Marknadsjury
Graham Farrell, Menigo
Erik Larsson, Coop Nord

Andrapristagare blev ”Iscidermarinerad Vindelnrökt Kotlettrad” av Robin Karlsson, Vindelns Rökeri och kocken Christer Jonsson

Tredjepriset, en rimmad, kallrökt röding som pancopanerats och är färdig att äta som den är, togs även det hem av förstapristagarna Anders Skum och Jan Diehl.

Vinnarkontakt
Anders Skum, Fjällvilt Ammarnäs