Sveriges hetaste matfrågor spikade i ett manifest

140 personer med inflytande i den svenska matbranschen vallfärdade till Nyköping för att mötas på det första årliga forumet för Gastronomiska Samtal. Tillsammans slog deltagarna fast vilka matfrågor som bör prioriteras nu – och under resten av 2013.

Hur gör vi våra val av inköp? Hur får man bredden att förstå att kvalitet kostar? Hur ökar vi odlingen av baljväxter i Sverige... och hur ser fiskens framtid ut? Ämnena var många och samtalen flödade under de två intensiva dagarna utifrån den fria metoden Open Space - som bland annat går ut på att deltagarna själva sätter agendan.

Ordförande Hans Naess är stolt över att initiativet till Gastronomiska Samtal (som togs tillsammans med hedersordförande Mathias Dahlgren), resulterat i att representanter ur hela matkedjan, från norr till söder, fick ett gediget tillfälle att tala med varandra i stället för om varandra.

- Allt som vi hoppades skulle hända inträffade - och en sådan sak är ju långt ifrån självklart på förhand. Jag är också stolt över den energi och kreativitet som kom fram under de här dagarna, säger Hans Naess som också gläds över att flera deltagare helt spontant kom fram och förklarade att sammankomsten känns som en milstolpe inom matbranschen.

Röster från deltagare om deras upplevelse av forumet:

- Känslan var otroligt positiv under dessa dagar och det väcktes verkligen en glöd hos folk när de upptäckte att andra lyssnade. En fråga som ofta berördes handlade om den generella kunskapen om mat, både kvaliteten på råvaror och konsten att laga mat - något som är extremt viktigt i framtiden om Sverige skall behålla en framstående position som matland, säger Martin Berg, vice VD och kökschef för restaurang Mathias Dahlgren.

Och Karin Bergkvist från Hushållningssällskapet Uppland längtar redan tillbaka till Nyköping:

- Open Space var helt nytt för mig - men det visade sig perfekt för gastronomiska samtal.

Lennart E Bengtsson, Wapnö AB och matlandetambassadör för region Halland är nyfiken på vad samtalen kommer att resultera i.

- En bra process med kraft och mycket samlad erfarenhet. Nu återstår att se vad allt vi pratade om kommer att ge för effekt framöver, säger han.

Processen och samtalen landade avslutningsvis i de två dagarnas mest angelägna frågor och deltagarna flockades kring ett manifest att sätta sina namn på.

- Det är viktigt att skriva under på det man gemensamt kommit fram till. Men det stannar inte där, nu måste man tillsammans se till att man aktivt lyfter dessa frågor och ser till att göra skillnad, säger Martin Berg.

GASTRONOMISKT MANIFEST 2013
Den 25 januari på Träffen i Nyköping beslutade deltagarna efter två dagars matsamtal att aktivt arbeta för och prioritera följande frågor under 2013:

• Hur får vi bred förståelse för att kvalitet kostar.
  • Hur ska vi få det stora flertalet att välja kvalitet. Var och när börjar vi – Kunskapen om mat.
  • Vad är svensk mat i framtiden. Mat/integration.
  • Utveckling av fastfood/streetfood & väg-/resemat.
  • Svenska måltidsdrycker.
  • Hur lösa kompetens/föryngringen till matbranschen.

BILDTEXT: Under avslutningen på forumet flockades deltagarna för att skriva under det manifest med de frågor de gemensamt kommit fram till under två dagar av gastronomiska samtal i Nyköping.