Tångkrydda från Grebbestad vann Matverk Bohuslän 2016

I hård konkurrens med lokala bohusprodukter kammade Bohus Furikake hem segern i Bohusläns Matverk 2016. Därmed går mixen av svensk tång, ekologiska sesamfrön och japansk soja vidare till finalen på Forum Nyköping den 27 till 28 januari.

Bohus Furikake är en färgstark kryddblandning med grön tång, soya och svarta sesamfrön. Magin sker när kryddan läggs på varm och fuktig mat, då väcks smaken till liv. I Japan lägger man ofta tångkryddor på ris men det är lika gott i ett mos av potatis och rotsaker eller över en ugnsbakad lax.

Linnea Sjögren och Jonas Pettersson driver Catxalot, som från början var ett dyk- och kajakföretag. Då var tång en bisyssla, idag är det tvärtom. Det hela började när Linnea blev nyfiken på tång efter ett matreportage i Gourmet år 2008. Jonas, som är marinbiolog, visste vilken slags tång som var godast.

- Tången, eller algen som det egentligen är, plockas i havet utanför Grebbestad, säger Jonas Pettersson. Det är samma art som i haven utanför Japan.

En ny tradition i det nordiska köket

Även om många tångarter är goda och ingen är giftig, ingår inte tång i det traditionella svenska köket. Lite så har det även varit med svamp och blåmussla. I Norge har tången använts till grisfoder. Dock bjöds på tång i den Isländska sagan om Erik Skallagård från 1000-talet.

Snart experimenterade Linnea hej vilt i köket. Genombrottet kom år 2014 då kocken Tommy Myllimäki ville ha svensk tång till kock-EM och hittade Catxalot. Dessutom vann han tävlingen. Alla, från den finaste Michelinkrog till ICA Buffé, ville plötsligt ha tång.

- Det är redan stor efterfrågan på Bohus Furikake och vårt lager är snart tomt, säger Jonas Pettersson. Tången är ju som bäst under våren och försommaren, så vi får vänta ett tag på nästa leverans.

Rebeca Bacolod är teamets unga formgivare och kommunikatör och hon har tagit fram en burk där man ser lite av kryddan.

-Designen är stilren, vi supernöjda, säger Jonas Pettersson.

”Stor marknadspotential för en unik produkt.”

Bohusläns matverksjury bestod av Per Karlsson, Matlandsambassadör Bohuslän, Ida Pettersson, Lokala smaker, Monica Andersson Skall, HS Väst och Anna Bengtsson Kock/SPVambassadör. Det här är dettas motivering till vinsten:

”Bohus Furikake är en innovativ produkt som höjer det kulinariska i det egna köket och på exklusiva restauranger. Produkt och tillverkning ligger rätt i tid med stor miljömässig hänsyn. Produkten lyfter fram de unika regionala/lokala naturresurserna där produktutveckling och storytelling går hand i hand. Stor marknadspotential för en unik produkt.”

Uppskattad jury och fadderskap

Cecilia Faktus från Lokalproducerat i Väst har tillsammans med kollegan Sven-Erik Larsson drivit Matverk Bohuslän har även haft hand om tävlingarna i Dalsland och Västergötland.
-Det är väldigt roligt att de tre vinnarna i Västra Götaland har en tydlig ekologisk profil. Det ska bli roligt att se om det gäller även på riksnivå, säger Cecilia Faktus från Lokalproducerat i Väst. Extra spännande var att det över lag är hög nivå på de tävlande produkterna.

Alla som är med och tävlar får en fadder som bedömer vad just den här produkten vore bäst hjälpt av. Vem kan hjälpa bidraget framåt? Vad behöver företaget? Många väljer att tävla just för att få sin produkt bedömd av en kompetent juru.

Kontakt:

Råvara: Jonas Pettersson Catxalot