Vild och spännande Skogskorv, Sörmlands bidrag till Matverk 2016

Bildtext: Det blir Skogskorv som får representera Sörmland i riksfinalen för Matverk på Forum Nyköping, den 27 till 28 januari 2016. Laget bakom består av tre företag, Högtorps Gård, Vrena Viltslakteri och Mälarchark. Fotograf Jonas Hammar

Matverk är Sveriges största tävling i produktutveckling och genomfördes i Sörmlands Matklusters regi. Vinnaren blev en korv gjord på råvaror från de djupa sörmländska skogarna, förädlad inom landskapets gränser.

– Vi sa redan innan finalen att vi redan betraktar oss som vinnare. Den stora vinsten är det fina samarbete som uppstått mellan företagen i laget, tack vare Matverk, säger Lena från Högtorps Gård, som förädlat produkten.

Det vinnande laget

Bakom Sörmländsk Skogskorv står Lena Engelmark Embertsén från Högtorps Gård, Christer Olofsson från Vrena Viltslakteri och Marie Pettersson från Mälarchark. Korven är gjord på vildsvin, gran, älg och älgört och den kombinationen gillades av juryn, som motiverade vinsten så här:

"I denna produkt möts smaker från den sörmländska skogens Flora och Fauna. Flera generationers charkuterihantverk parat med kemistens kunskapsregister och en passionerad viltförädling ger här en gedigen, välbalanserad produkt med stort användningsområde. Teamet bakom produkten besitter både nätverk o kanaler för att göra denna kökets ”vardagsvara” till en sörmländsk storsäljare.”

Vinsten garanterar laget en plats till Forum Nyköping den 27 till 28 januari 2016, då riksfinalen i Matverk går av stapeln. Finalen är höjdpunkten under två dagar av innovativa och kreativa samtal mellan deltagare från hela matbranschen. Det halländska vinnarlaget fick också en prischeck på 30 000 kronor att använda till en plan för att lansera produkten på marknaden.

Tuff konkurrens redan i regionalfinalen

– Det är roligt med väl genomarbetade tävlingsbidrag, säger Jonas Hammar som projektleder Matverk Sörmland för fjärde året i rad. I år var det en jämn final där alla på prispallen hade höga poäng .

En av utmanarna som Jonas Hammar tycker förtjänar uppmärksamhet är Drottninglikör. Den EU-certifierade drycken presenterades i en vacker flaska, blåst av Ebba von Wachenfeldt som driver Skeppsta hytta. För råvaran står Solveig Sommarström från Viness på ekogården Yttervala Västergård i Gnesta, medan Olof Langbeck på Malmköpings nya Spritbolag har destillerat, blandat och tappat drycken på butelj.

– När man skapar något gott tillsammans och dessutom lägger ner möda på förpackningen, så är det extra roligt, säger Jonas Hammar.

Matverksjuryn bedömde smak och marknadspotential

I hård konkurrens avgick alltså Skogskorv med vinsten. I juryn som gav Skogskorv högsta poäng satt Maria Printz från Printz Bageri, Markus Femling från Menigo, Paulina Rytkönen från Södertörns Högskola, Pernilla Bergström från Gröna Rosendal, Magnus Åberg från ICA Nyköp, Lennart Larsson från Sörmlands Sparbank och Jennifer Erdtman från Klöver Dam Marknadsbyrå.

Kontaktpersoner:

Lena Engelmark Embertsén, Högtorps Gård