Färs med anor från stenåldern vann Matverk Västergötland

BILDTEXT: Under Matfestivalen i Skövde rodde Wästgötarna och MatMagnus hem årets förstapris i Matverk 2016 med sin Wegofärs på spelt. Juryn bestod av förpackningsformgivare, säljproffs, sensorikkonsulter och representanter från handeln.

På den välbesökta och festliga Matfestivalen i Skövde i slutet på augusti, korades vinnaren av Matverk Västergötland, 2016. Det blev Wästgötarna och MatMagnus som rodde hem årets förstapris i produktutveckling, med en god, nyttig och användbar Wegofärs.

– Det var hård konkurrens mellan fem väldigt bra bidrag, berättar Cecilia Faktus från Lokalproducerat i Väst, som tillsammans med Sven-Erik Larsson var tävlingsledare. Vi hade en mycket kompetent jury, som med sin breda erfarenhet och olika infallsvinklar gav deltagarna användbar feedback i den fortsatta utvecklingen av produkterna.

Stenåldersfärs

Wästgötarna, ena halvan av det guldvinnande teamet, består av åtta bondgårdar som alla värnar om våra historiska sädesslag, många med anor från stenåldern. Gårdarna är utspridda över norra delen av Västergötland. Några är mindre, andra är pampiga gods, men alla hjälps åt och sporrar varandra till nya innovationer. En sådan innovation är Wegofärsen gjord på spelt, eller dinkel som det också kallas.

– Vi provade att göra ”köttbullar” på spelt för några år sedan, men vi gick aldrig vidare med idén, säger Niclas Dagman, som har en av gårdarna i Wästgötarna. Tanken på speltfärs har legat i bakhuvudet och grott, så när jag hörde om Matverk var det bara att fortsätta att utveckla produkten.

Niclas tog kontakt med MatMagnus, kock med egen cateringfirma. Tillsammans arbetade de fram speltfärsen med sex olika smaksättningar. De bestämde sig för att satsa på den med svensk klassisk smak. Det blev gott, den döptes till Wegofärs och kammade hem flest poäng från juryn.

– Det är bara fantasin som sätter stopp för alla nyttigheter man kan skapa, säger Niclas, och berättar att deras KRAV-odlade spelt dessutom innehåller många nyttiga vitaminer.

Framtiden för de nyfödda produkterna

Wegofärsen har redan fått en bra förpackning och det finns planer för hur den ska komma ut i handeln. Wästgötarna har elva års erfarenhet av att saluföra sina unika produkter. Men hur är det med övriga tävlingsbidrag?

– Juryn bestod av förpackningsformgivare, säljproffs, sensorikkonsulter samt representanter från handeln, så alla tävlande fick handfasta tips på hur de kan ta sina produkter ut på marknaden, säger Cecilia Faktus. Och det är precis det vi hoppas att de ska! Vi vill se många bra nya produkter med regional förankring. Det är bra för regionen och för konsumenterna.

Tuffa konkurrenter till Wegofärsen var en färskkorv med Pale Ale och en brynost med gamla anor i regionen. Bakom korven stod Claessons Chark Eftr AB och grisbonden Malin Brettämark i samarbete med ett lite lokalt bryggeri.

– Brynosten skapades av Kåragården, säger Cecilia Faktus, och den har potential att slå stort, beroende på vad man vill med produkten. Hur som helst så är det är roligt med en mjölkproducent som förädlar sin produkt och hittar nya vägar fram.

– Det som gör produkterna så intressanta är samarbetet mellan producent, förädlade och matlagare, säger Cecilia Faktus. Vi på Lokalproducerat i Väst ser Matverk som en bra plattform att motivera till samarbete och innovation.

Kontakt:

Cecilia Faktus, tävlingsansvarig för Matverk Västergötland, 0733-794134, cecilia@lpiv.se,

Kontaktperson för Wästgötarna:
Niclas Dagman, 070-0685 97 42 dagman.niclas@spray.se

Hans Naess, ordförande i föreningen Gastronomiska samtal, samt matlandetambassadör för Södermanland 070–398 49 68 hans.naess@gastronomiskasamtal.se

• matverk2016
  • västergötland