13 meter lönn startar utemiljöprojekt på Nordost

Lördagen den 29 oktober kl 13.00 planterar Gavlegårdarna en 13 meter hög lönn bredvid parkeringshuset på Nordost. Det ovanligt stora trädet utgör startskottet för Gavlegårdarnas projekt att skapa en ny, trygg och vacker utemiljö där de boende i området kommer att ges möjlighet att påverka hur man vill ha det.

Stadsdelsförnyelsen av Nordost pågår för fullt med renovering av balkonger och fasader – ett arbete som kommer att fortgå till 2018. Nu startar vi idéarbetet med utemiljöerna och bjuder den 29 oktober in hyresgästerna i området till en höstfest med trädplantering i stor skala. Hyresgästerna kan då anmäla intresse för att vara med i de planeringsgrupper som startar under våren 2017.

- Utemiljön betyder mycket för hur man trivs i sitt område och inte minst hur trygg man känner sig, säger Cathrine Holgerssson, VD på Gavlegårdarna. Nordost har varit slitet men när området är färdigrenoverat hoppas vi det är en stadsdel man känner sig stolt över att bo i. Och nu vill vi att du som bor på Nordost är med och påverkar hur utemiljöerna ska se ut. Vad vill du ha för att känna dig hemma? Grillplatser, odlingslådor, sittgrupper, plats för bollspel, fina växter?

Trädet - en lönn som är 13 meter hög – fraktas liggande till Gävle under fredagen. På lördagen reser man trädet och sätter ner den i den omsorgsfullt utformade planteringsgropen bredvid p-huset på Nordost.

Växtbädden byggs upp med stenskärv, biokol och grönkompost, dvs samma tillvägagångssätt som Stockholms stad, med trädansvarige Björn Embrén i spetsen, numera använder berättar Gunilla Welin Brook som är trädgårdskonsult och samordnar planteringen på uppdrag av Gavlegårdarna. Detta ger bästa möjliga förutsättningar att få trädet att överleva i trafikerad stadsmiljö.

Bevattningen sköts genom att man leder in dagvattnet till trädet från brunnarna. En luftbrunn säkerställer att trädets rötter får god tillgång till syre.Trädet är en gåva från Essunga Plantskola.

Kontaktpersoner

Hans Lundberg, byggprojektledare Gavlegårdarna, hans.lundberg@gavlegardarna.se, 026-17 27 56

Gunilla Welin Brook, trädgårdskonsult, gunilla@gunillawelinbrook.se, 070-273 63 00

Bra att veta:

Media är välkomna att fota planteringen, men under själva ilyftningen av trädet i gropen måste alla gå utanför avspärrningarna (ca 20 meter från trädet) av säkerhetsskäl. Går allt som det ska är detta moment klart på 10-15 minuter.