Gavlegårdarnas nya styrelseordföranden besöker paviljongboende i Sätra

Under fredagen besöker Per-Åke Fredriksson, Gavlegårdarnas nya styrelseordföranden, bland annat Östra Sätra där Gavlegårdarna just nu genomför en omfattande renovering och stadsdelsförnyelse. I samband med renoveringen erbjuds berörda hyresgäster att tillfälligt flytta till paviljongboende.

Husen på Sicksackvägen där renoveringen just nu pågår är byggda i mitten av 1960-talet. Efter 50 år behöver kök och badrum moderniseras för att hålla dagens krav och klara framtidens förväntningar. Även husens avloppstammar, vatten- och elledningar är slitna och behöver bytas innan till exempel besvärliga vattenskador uppstår. Dessutom behöver husen bli mer energieffektiva för att uppfylla nutida miljökrav.

För att berörda hyresgäster ska få en så dräglig vardag som möjligt under renoveringstiden så har Gavlegårdarna köpt in 20 paviljongbostäder. Samtliga hyresgäster erbjuds paviljongboende under de cirka fyra veckor renoveringen pågår i varje lägenhet.

I sin nya roll som styrelseordförande för Gavlegårdarna kommer Per-Åke Fredriksson under fredagen besöka Östra Sätra för att på nära håll se stadselsförnyelsen och även besöka paviljongbostäderna. Paviljongbostäderna är på ca 50 kvm och består av kök, dusch och toalett, vardagsrum och två sovrum. Värme, vatten, el, internet och TV ingår i bostaden. Det ingår även ett basutbud för kök, sängar, soffa, bord, stolar och fåtölj. Johan Liljemark, bosocial samordnare på Gavlegårdarna ser till att alla som behöver får hjälp att flytta det man behöver under veckorna paviljongen.

• En sådan här omfattande renovering är väldigt påfrestande för hyresgästen. Givetvis får man bo kvar i lägenheten men det kommer att vara rätt så bullrigt och stökigt under tiden. Vi kände att vi var tvungna att hitta ett annat alternativ och samtidigt gör själva flytten så smidig som möjligt, säger Johan Liljemark, bosocial samordnare på Gavlegårdarna.

Pensionärerna Roland och Britt-Marie Hansson som till vardags bor i en fyra på fjärde våningen på Sicksackvägen har bott några veckor i sin tillfälliga bostad. De tycker att vardagen fungerar bra i paviljongen och har inga problem med att få dagarna att gå. Britt-Marie stickar mycket och har fullt upp med att bli klar med en tröja som en bekant beställt. Roland som är träkonstnär och tidigare arbetat bildlärare passar på att gå igenom lite konstnärsmaterial.

• Även om paviljongen är lite mindre än vår vanliga lägenhet så trivs vi bra. Det känns lite som att vi är i fjällstugan vi brukade besöka förr om åren. Vår dotter kom på besök förra veckan, hon kunde till och med få ett eget rum här, säger Roland och Britt-Marie som snart flyttar tillbaka till sin helrenoverade lägenhet.

Målet med renoveringen är att kunna erbjuda ett bra boende i ytterligare femtio år framöver, något som inte skulle vara möjligt utan en omfattande renovering. Stadsdelsförnyelsen av Östra Sätra kommer att pågå ytterligare ett par år.

Kontaktperson Louise Gauffin Kommunikationschef Gavlegårdarna 070-414 03 00

AB Gavlegårdarna är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag utanför storstäderna med 14 400 lägenheter, 1 000 lokaler och 200 medarbetare. Vårt uppdrag är att erbjuda ett tryggt och trivsamt boende. Tillsammans med våra hyresgäster utvecklar vi Gävle till en modern och attraktiv bostadsort, både genom att renovera och förnya i äldre områden och genom att bygga helt nya hus och lägenheter.

Kontaktperson Louise Gauffin Kommunikationschef Gavlegårdarna 070-414 03 00

.