Lägenheterna på Sörby backe släpps för uthyrning

Lägenheterna på Sörby backe släpps för uthyrning

Nu släpper Gavlegårdarna lägenheterna på Sörby backe.  117 lägenheter på 1-4 rum och kök varav sex lägenheter i ett gruppboende. Tio lägenheter har gått till de närboende i åldern 60+ som nappade på förturserbjudandet de fick i höstas. Ytterligare 11 lägenheter är öronmärkta för ungdomar 18-26 år utan egen bostad som vi vill hjälpa in på bostadsmarknaden.

Öppet Hus för allmänheten den 12 januari

Lördag den 12 januari har vi öppet hus på Sörby Backe. Fyra lägenheter i olika storlekar kommer att visas,  en av dem är inredd.

Lägenheterna på den före detta Hemköpstomten som döpts till Sörby Backe är fördelade på tre hus med fyra och fem våningar. Det är lägenheter på 1-4 rum och kök med diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare. Alla lägenheter har balkong och de som vetter mot Parkvägen och Granitvägen blir inglasade.

Drygt 100 parkeringsplatser, nästan 300 cykelparkeringar och närhet till busslinje gör att det blir enkelt att transportera sig till och från bostaden. Även en närbutik med café och paketutlämningsservice samt en restaurang ryms i ett av husen.

I detta projekt erbjuder Gavlegårdarna förtur till två grupper – ungdomar upp till 26 år utan egen bostad och närboende över 60 år.

Förtur till ungdomar 18-26 år

Unga har det tufft på bostadsmarknaden idag, och ofta räcker inte de köpoäng man hunnit skaffa sig för att få en lägenhet. Vi erbjuder därför dem som är 18-26 år förtur till 11 av de mindre lägenheterna, helt utan köpoäng!

Förtur till närboende över 60 år

Många äldre hyr idag lägenheter med äldre standard, t ex utan hiss, till en lägre hyra än genomsnittet. Detta gäller inte minst i området runt Sörby Backe.

För att frigöra en del av dessa och skapa flyttkedjor på bostadsmarknaden, så erbjöd Gavlegårdarna förtur till gruppen närboende som är över 60 år. En målgrupp som trivs och gärna stannar i området men uppskattar en modernare lägenhet med större bekvämlighet och bättre tillgänglighet.