SABOs Byggherreråd presenterar  i dag på Fastighetsdagarna konkreta reformförslag i rapporten Allmännyttans byggagenda för ökad och uthållig nyproduktion
SABOs Byggherreråd presenterar i dag på Fastighetsdagarna konkreta reformförslag i rapporten Allmännyttans byggagenda för ökad och uthållig nyproduktion

Tre sätt att snabbt få fram billigare bostäder

Det råder brist på bostäder i över hälften av Sveriges kommuner. Framför allt är det hyresbostäder som saknas. Genom konkreta reformförslag i rapporten Allmännyttans byggagenda för ökad och uthållig nyproduktion som SABOs Byggherreråd presenterar på Fastighetsdagarna i dag kan bostadsbristen lösas på både kort och lång sikt.

Det finns flera skäl till varför det är svårt att bygga nytt. De höga svenska byggpriserna är ett av dem. Avsaknad av byggbar och detaljplanelagd mark och bristande konkurrens är andra. Mot bakgrund av detta har Byggherrerådet arbetat fram åtgärdsförslag för hur byggandet kan utvecklas, bli bättre och snabbare.

- Vi har i vårt arbete tittat på de hinder vi idag ser för ett kostnadseffektivt byggande. De förslag vi presenterar i rapporten bedömer viskulle påverka byggandet positivt och motverka den bostadsbrist som vi idag ser i stora delar av landet. För att lösa bostadsbristen räcker det inte med att bygga nytt, vi måste bygga kostnadseffektivt i alla led, säger Cathrine Holgersson ledamot i SABOs Byggherreråd och vd för AB Gavlegårdarna.

Tre åtgärder för snabbare och billigare byggande:

• Byggandet måste gå snabbare: färre detaljer i detaljplanerna
  • Byggandet måste bli billigare: likställ upplåtelseformerna ekonomiskt
  • Konkurrensen måste öka: underlätta för utländska byggherrar att verka i Sverige och verka för en gemensam europeisk marknad för ökad utländsk konkurrens
  • Rapporten visar förslag på hur byggandet kan gå snabbare och bli billigare samt hur bostadsmarknaden kan bli mer tillgänglig genom att stimulera ökad rörlighet och konkurrens. Ett av förslagen i rapporten som vi tittat närmare på, är hur man med nya smarta lösningar kan bygga kostnadseffektivt utan att tappa tillgängligheten, säger Mattias Janson, byggprojektchef AB Gavlegårdarna.

Bostadsbristen drabbar i första hand hushåll med svag ekonomi. I bostadsköerna hittar vi framför allt ungdomar, studenter och nyanlända, vilka har svårt att klara hyran i en nybyggd lägenhet.

-  De allmännyttiga bostadsbolagen tar idag stort ansvar för att erbjuda bostäder och allmännyttan är kanske kommunernas viktigaste verktyg för att ta ansvar för dem som står utanför arbetsmarknaden. Nu höjer vi blicken. Med ”Allmännyttans byggagenda” går vi på djupet med varför byggandet inte går i takt med samhällets behov, säger Jonas Högset, chef Fastighet & Boende på SABO.

Mer från rapporten Allmännyttans byggagenda för ökad och uthållig nyproduktion:

Byggherrerådets vision för en fungerande bostadsmarknad, en sådan marknad allmännyttan vill vara med och skapa, vilar på två grundpelare:

1. En bostadsmarknad i balans
  2. Ett byggande som bidrar till hållbar utveckling

Vad innebär visionen?

Vi har byggt ikapp den absoluta merparten av det underskott som finns nu
Fortsatt nybyggnation är rimligt lönsam för alla aktörer och det byggs även i lågkonjunktur
Det finns en blandning av upplåtelseformer
Det befintliga beståndet är väl utnyttjat och på marknaden råder en sund rörlighet
De bostäder som byggts håller rätt kvalitet
Nya bostäder finns i hälsosamma och attraktiva boendemiljöer
Byggandet har varit marknadsmässigt, långsiktigt hållbart och har genererat god avkastning