Optimistiska golvföretag ser fram emot utvecklingen under 2017 men har svårt att rekrytera nya golvläggare

Golvbranschens medlemsföretag har höga förväntningar på 2017

Mer än hälften av Golvbranschens medlemsföretag tror att marknaden kommer växa under 2017 och 73 procent uppger att det finns behov av utökad personal under året. Samtidigt svarar 87 procent att det är svårt att rekrytera golvläggare. Det visar en undersökning som Golvbranschen nyligen genomfört bland sina medlemsföretag.

Golvföretagen har höga förväntningar på marknaden under 2017 och ser optimistiskt på lönsamhetsutvecklingen. I undersökningen, som är genomförd bland Golvbranschens medlemsföretag, framkommer att 42 procent tror att lönsamheten kommer öka jämfört med förra året. Endast ett av fjorton företag tror att lönsamheten försämras.

-Det är glädjande att förväntningarna är positiva och att medlemsföretagen tror att 2017 kommer bli ett bra år. Nu håller vi tummarna för att det går som vi vill gällande marknad och lönsamhet. Det som oroar är dock hur medlemmarna svarar på frågor gällande rekrytering, säger Johan Aspelin, vd i Golvbranschen.

Undersökningen visar att endast 4 procent inte har problem med rekryteringsprocesser. Över 87 procent av golvföretagen svarar att det är svårt att rekrytera nya golvläggare. Samtidigt uppger över hälften att det finns behov av att utöka personalen med en till två personer under året. Närmare 16 procent svarar att de kommer behöva så många som tre till fem nya golvläggare under 2017.

- Siffrorna förvånar inte. Om man tittar på Golvbranschens egna analyser av        golvläggarbehov visar slutsatserna på att efterfrågan inte kommer minska, utan tvärtom öka. Om fem år beräknar man att branschen kommer sakna uppåt 3000 golvläggare, säger Johan Aspelin.

Vad gäller materialslag verkar textila golv vara en trend som fortsätter. Textila golv toppar listan över vad golvföretagen tror kommer öka mest under 2017.