Textil- och trägolv är vinnarna när Golvbranschen presenterar försäljningsstatistik för 2016

Golvet i siffror 2016

Vinnarna på en växande golvmarknad är textil- och trägolven, visar Golvbranschens färska statistik. Textila golv blev förra årets raket med en försäljningsökning på hela 21 procent. Det ökande byggandet ledde till goda tider för golvföretagen. 25,5 miljoner kvadratmeter halvhårda och mjuka golv såldes i Sverige under 2016, en volymuppgång med 1, 6 miljoner.

Niklas Petersson, VD Sverige för golvtillverkaren ege, märker tydligt den stora efterfrågan på textila golv;

-Ett ökat byggande av kontor med öppna planlösningar är den främsta förklaringen. Akustiken ställer krav på de material som används. I första hand är det textilplattorna som driver på uppgången. De är enkla att hantera och lätta att underhålla och byta ut. Vi ser en riktigt stor ökning just nu för material med struktur (multi level loop), där låg och hög ögla samsas på samma platta. Det ger en levande yta som upplevs mer som en klassisk heltäckningsmatta.

-Även textilgolv på rulle ökar. Jag misstänker att vi har ett finger med i spelet där, eftersom ege levererat all rullvara till SEBs nya kontor i Solna. Det är det största kontorsprojektet i Sverige på 30 år med inflyttning nu i dagarna, säger Niklas Petersson.

Under 2016 såldes 3,4 miljoner kvadratmeter textilgolv som nu har en total marknadsandel på 13 procent.

Trä är fortfarande störst
Golvbranschens statistik visar också att den största materialgruppen, trägolv, behåller sitt försprång på marknaden med en andel på drygt 35 procent. Det är en ökning med 11 procent jämfört med 2015. Inom segmentet ökar lamellparketten medan de massiva trägolven minskar något.

Plast ökar något
Plastgolv är den näst största materialgruppen efter trä. Här ser vi en försäljningsökning på 3 procent, eller 0,2 miljoner kvadratmeter. Plattor, homogen- och våtrumsmatta har ökat, medan heterogenmattor minskar. Plastgolvens andel av marknaden var förra året 25 procent.

Linoleum, laminat och övrigt
Försäljningen av linoleum, med en marknadsandel på 9 procent, höll sig i princip oförändrad jämfört med tidigare år. Så även gruppen övriga golv som innefattar kork, kokos, sisal och gummi med en försäljning på 0,3 miljoner kvadratmeter. Laminatgolven bedöms ha minskat något förra året, men prognosen är osäker på grund av direktimport.

Totalt omsatte den svenska golvmarknaden 8,1 miljarder kronor förra året. Golvbranschens medlemsföretag står för den allra största delen av omsättningen, enligt preliminära siffror 6,6 miljarder.

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar 286 golventreprenörer och 42 leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.