Tryggt för konsumenten att köpa golvtjänster från företag som är anslutna till Golvbranschen, GBR.

Beslut i ARN blir verklighet för konsumenten

- Om ett av våra medlemsföretag mot all förmodan inte skulle rätta sig efter ett fällande beslut i ARN, så träder Golvgarantin in, säger Anders Wallin, jurist på Golvbranschen.

- Golvbranschens Golvgaranti är ett trygghetspaket och en försäkran till konsument om att få rättelse vid konstaterade fel.

Till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, kan konsumenten vända sig med klagomål på varor och tjänster. Sedan flera år tillbaka ligger hantverkstjänster högst på listan över klagomål. ARNs statistik över golvrelaterade ärenden visar dock att risken för felaktigheter minimeras genom att anlita hantverkare som är anslutna till en branschorganisation, i det här fallet Golvbranschen, GBR.

2017 års statistik över anmälda golvärenden till ARN ser ut så här:

• 79 golvrelaterade ärenden anmäldes
  • 12 av dessa anmälningar berörde GBR-anslutna företag
  • Övriga 67 anmälningar gällde företag som inte var anslutna till GBR
  • Av de GBR-anslutna företagen fälldes 4 till ansvar.

- Till saken hör att mer än 80 procent av golvmarknaden består av GBR-anslutna företag, så andelen fällningar är försvinnande liten, säger Anders Wallin.

Men skulle den mänskliga faktorn ändå vara framme går Golvbranschens Golvgaranti in. Första steget är en ettårig utförandegaranti som omfattar både material- och installationsfel, en garanti som faktiskt går längre än vad som krävs i konsumenttjänstlagen.

Golvgarantin innebär också att GBR-anslutna företag har åtagit sig att följa ARNs rekommendationer, trots att dessa inte i vanliga fall är bindande.

Som en ytterligare trygghet för konsumenten går Golvgarantin in om ett GBR-företag som fällts i ARN mot all förmodan inte skulle rätta felet. Golvbranschen åtar sig då att genom ett annat anslutet företag, eller genom att betala den beslutade ersättningen, se till att konsumenten får den rättelse som ARN fastställt.

- Det bästa rådet jag kan ge för att slippa trassel med golvtjänster är alltså att anlita ett GBR-anslutet företag, säger Anders Wallin.

Företag anslutna till Golvbranschen, GBR, står för dryga 80 procent av marknaden för halvhårda och mjuka golv inklusive inläggning. Till segmentet räknas trä-, textil- och plastgolv, liksom golv av linoleum, laminat, kork, kokos, sisal och gummi. Totalt omsatte golvmarknaden 8,3 miljarder kronor förra året, varav GBR-företagen stod för 6,7 miljarder.

Läs mer om Golvbranschens Golvgaranti »

Golvbranschen, GBR administrerar Golvbranschens Golvgaranti samt kvalitetssystemet Auktoriserat Golvföretag, GBR Golvåtervinning och GBR Kretsloppsmärkning

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar nära 300 golventreprenörer och ett 40-tal leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.