Med ny teknik, som additiv tillverkning, minskar miljöpåverkan från GKN Aerospace.

Det lokala miljöarbetet har luft under vingarna hos GKN Aerospace

GKN Aerospace i Trollhättan har tagit ett helhetsgrepp runt sitt miljöarbete och arbetar målmedvetet för att hitta lösningar.

– Vi tar vårt ansvar och effektiviserar, utvecklar och ser över våra processer, vår teknik och vår design. Vi ser ur hela produktens livscykelperspektiv och försöker påverka där vi kan för att minimera miljöpåverkan. Ett viktigt steg är att kommunicera mer om vad vi faktiskt gör lokalt, säger Maria Tornvall, miljöchef på GKN Aerospace.

De senaste 30 åren har GKN Aerospace i Trollhättan arbetat aktivt med miljöfrågor. I slutet av 80-talet började man med att minska sin miljöpåverkan, t ex genom att byta ut farliga kemikalier, installera reningsanläggningar och minska användningen av naturresurser.

Maria Tornvall har arbetat som miljöchef på GKN Aerospace i tre år.
– Vi har hela tiden många olika miljöprojekt igång. Vi arbetar långsiktigt och proaktivt med de olika lagstiftningar som kommer framöver, eftersom det tar tid att byta ut kemikalier och ändra tillverkningsmetoder i vår bransch. Vi sitter med i olika externa nätverk och grupper med fokus på miljö inom flygindustri, för att dels vara medvetna om framtida krav men även kunna påverka lagstiftare och branschen som helhet. Vi utbildar även vår personal i miljöfrågor och har tagit fram en tydlig miljöplan för att öka engagemang och delaktighet.

Företaget har de senaste åren ändrat synsättet på miljöfrågan.

– Vi fokuserar fortfarande på att minimera användandet av naturresurser men även på att effektivisera metoder och byta teknik, både inom fastigheter, anläggningar, produktion och produkt. Genom att arbeta med Lean och kvalitet minskar vi också miljöpåverkan, säger Maria.

Branschens utmaningar lockar
Flygindustrin står för en rad utmaningar för att människor ska kunna fortsätta flyga, vilket gör att man behöver arbeta inom många områden. Det finns inte en lösning på alla utmaningar. Maria Tornvall ser därför positivt på flygindustrins framtid. Den yngre generationens ingenjörer som ska äntra arbetsmarknaden är ofta otroligt miljöinsatta och engagerade. GKN Aerospace lockar nu många nya talanger till Trollhättan.

– Jobbar du med oss är du med och bidrar till ett hållbart flyg. Den nya generationen kräver att företag har ett bra miljöarbete och de flesta känner spänning inför och vill vara med på resan att göra flyget mer miljövänligt, avslutar Maria Tornvall.