Vernissage Glaskonst 2011 - pressresa

Med en gemensam vernissagehelg den 15-17 april går startskottet för Glaskonst 2011. Glaskonst är Sveriges mest omfattande utställning av konstglas, med utställningar vid de flesta glasbruk. Under vernissagehelgen finns en unik möjlighet att träffa kända formgivare och glasmästare och på första parkett i glashyttan se när den glödande massan formas till vackra konstföremål. Vid Glaskonst 2011 visas det senaste inom svenskt konstglas , kompletterat med retrospektiva utställningar.

Du som journalist är välkommen att delta i pressvisningen under helgen. Vi kommer att med buss göra en rundtur och uppleva valda delar av programutbudet.

Fredag 15 april
Möjlighet att vara med när Galleri Åfors nyinvigs och Bertil Vallien framför en av sina unika glasgjutningar inför publik i Åfors. Obs! Begränsat antal platser, först till kvarn!

Lördag 16 april:
kl 11:00 invigning av utställningen Mats Jonasson Exclusive vid Målerås Glasbruk. Därefter finns möjlighet att träffa Mats Jonasson i utställningshallen. Lunch på Wärdshuset Hyttan

13:30 Besök vid nyöppnade glashyttan Micke Johans Konstglas. Graal Tattoo show med Micke Johansson, Astrid Gate, Peter Hermansson, Aino Gate.

ca 15:00 Vidare till Skrufs Glasbruk och utställningen VAR DAGS GLAS av Sofia Bergman. Möjlighet att prova på att blåsa glas.

19:00 Möjlighet att delta vid en traditionell hyttsillskväll i Kosta

Under busstransporterna kommer vi att informera om hela Glasrikets aktivitetsutbud och vad som finns att uppleva här; glasupplevelser, fiske, cykel, vandring, mm.

O s a senast måndagen den 11 april till sba@glasriket.se eller 070-24 53 01. Hit går det också bra att ställa frågor eller be om kompletterande information. Fullständigt program för vernissagehelgen Glaskonst 2011 kommer inom kort.