150 000 kronor till mattelärare med duplicerbar pedagogik - Dags att nominera till mattelärarnas ”Nobelpris” och följa upp fjolårets succé!

För att tilldelas stipendiet ska mattelärarens undervisning nå upp till tre kriterier. För det första ska lärare och skolledare från förskola till gymnasium arbeta tydligt och konsekvent med att göra matematiken konkret för eleverna. För det andra ska undervisningen genomsyras av en klok pedagogik samt nya idéer som ger eleverna ökade färdigheter i matematik och som även kan inspirera andra matematiklärare i landet. För det tredje ska mätbara attitydförändringar och resultat kunna visa vilken avgörande skillnad en entusiasmerande och energisk mattelärare kan göra.

- Förra året fick vi in fler än 100 nomineringar och många höll mycket hög klass. Vi kan därför konstatera att det finns många lärare med bra arbetsmetoder som fungerar väl och dessa idéer vill vi ta tillvara. Vi vill bidra till bättre mattekunskaper bland eleverna genom ett långsiktigt samarbete med lärarna i syfte att sprida klok pedagogik och nya idéer, säger Åsa Steholt Vernerson VD för Gleerups Utbildning AB.

2008 års matematikstipendium tilldelades Frida Wirén och Åsa Hammarlund som är verksamma på Elinebergsskolan i Helsingborg. Frida och Åsa undervisar i årskurs 7-9 i matematik och NO. De tilldelades Gleerups matematikstipendium för att de lyckats göra matematiken konkret för eleverna vilket lett till märkbart förbättrade resultat, samtidigt som elevernas attityd till matematik förändrats i positiv riktning.

Stipendiet kan ges till en lärare, ett lärarlag, en skolledare eller en skola. Elever, lärare, föräldrar eller kollegor kan nominera, och man kan även föreslå sig själv! Detta gör man enklast på www.matematikstipendiet.se. Utöver stipendiet får läraren, skolledaren eller skolan en SMART board att använda i undervisningen som Netsmart sponsrar med.

Juryn som utser vinnaren till årets matematikstipendium består av Åsa Steholt Vernerson, VD för Gleerups Utbildning AB, Elisabeth Rystedt och Jesper Boesen, båda från Nationellt centrum för matematikutbildning, Nicholas Tengelin, projektledare på AB Volvos avdelning för miljö och samhällsfrågor, Marcus Ander, läromedelsutvecklare i matematik på Gleerups Utbildning AB samt Ewa Erixon-Carlqvist, Astra Zeneca.

För mer information besök www.gleerups.se eller kontakta:
Åsa Steholt Vernerson, VD, Gleerups Utbildning AB, 040-20 98 01
Marianne Klima, Informationsansvarig, Gleerups Utbildning AB, 040-20 98 54 alternativt 0705-08 65 77.