Tio kandidater till Gleerups matematikstipendium

Tio kandidater till Gleerups matematikstipendium

Svenska elevers kunskaper i matematik behöver förbättras. Undersökning efter undersökning (PISA) visar samma sak. Sverige halkar efter inom matematiken. Men det finns många matematiklärare som inspirerar, utvecklar och engagerar sina elever i ämnet. För dem finns det ett stipendium. Gleerups delar varje år ut ett stipendium på 100 000 kr som ska belöna en innovativ mattelärare som kan vitalisera matematikundervisningen. 50 nomineringar har inkommit och nu har 10 av dem utsetts till årets kandidater.

För att tilldelas stipendiet som Sveriges bästa mattelärare ska undervisning nå upp till tre kriterier. För det första ska läraren ha en väl genomarbetad metod som genomsyrar undervisningen. Vidare ska metoden vara särskiljande och unik. För det tredje ska metoden ge mätbar kunskapsutveckling. Gleerups fick in ca 50 nomineringar och nu har 10 av dem utsetts till årets kandidater.  Gleerups matematikstipendium delas ut på Stora Matematikgalan i Stockholm den 10:e mars och då tillkännages också årets stipendiat.  ”Årets nomineringar är liksom tidigare inspirerande läsning, säger Åsa Steholt Vernerson, VD på Gleerups Utbildning. Vi delar ut stipendiet för tredje året i rad och kan se att de inkommande nomineringarna håller en jämn och hög kvalitet. Det ska bli spännande att se vem som blir årets stipendiat.”

Nominerade lärare och ort

Annie Andréen, Kunskapsljuset i Göteborg

Cecilia Christiansen, Carlssons skola i Stockholm

Helena Gisslén Rondin, Ljud och bildskolan i Kristianstad

Liisa Norberg, Haga förskoleenhet i Haninge

Malin Christensson, Katedralskolan i Lund

Constanta Olteanu, Oscarsgymnasiet i Oskarshamn

Therese Eklund, Carina Rilander, Sara Heister, Futuraskolan och Helenelundskolan i Sollentuna

Liselott Oldmark, Marianne Fransson, Ekebyhovskolan på Ekerö

Lena Dahlén Öjersjö Brunn i Partille

Stavros Louca - Rinkebyskolan i Stockholm

Om stipendiet

Stipendiet är på 100 000 kronor plus en SMART Board och riktar sig till mattelärare på alla stadier från förskola till gymnasium. Stipendiet kan ges till en lärare, ett lärarlag, en skolledare eller en skola.

Om juryn

Juryn som utser vinnaren till årets matematikstipendium består utav Elisabeth Rystedt och Jesper Boesen, båda NCM, Nationellt centrum för matematikutbildning, Gustav Rentsch från Netsmart, Ewa Erixson Carlqvist från AstraZeneca, Paulina Persdotter VOLVO, Marcus Ander Gleerups Utbildning samt Åsa Steholt Vernerson, VD för Gleerups Utbildning AB.

Om Gleerups Utbildning AB

Gleerups Utbildning grundades 1826 och är idag en av Sveriges ledande aktörer inom läromedel, kurslitteratur och kompetensutveckling. I nära samarbete med lärare och skolledare utvecklar vi verktyg för framgångsrikt lärande. Inom Gleerups Utbildning finns varumärkena Gleerups, Epago och Kråke.

För mer information besök www.gleerups.se eller kontakta:

Åsa Steholt Vernerson, VD, 040-20 98 01, 070-466 37 30

Jenny Citré, Marknadschef, 040-20 98 58, 0722-00 91 90

Marcus Ander, Läromedelsutvecklare i matematik, 040-20 98 73, 070-772 80 43

Gleerups Utbildnings huvudkontor ligger i Malmö och antal anställda är ca 60 personer.