Klimatexpert om COP25 – Vad händer nu?

I och med det inställda klimatmötet i Chile vill vi tipsa om Fores klimatchef Mette Kahlin McVeigh, expert på svensk och internationell klimatpolitik.

Vad har vi inte råd att riskera? Hur ser prioriteringen ut, vilka resultat kommer stå i fokus? Vilka konsekvenser får en omlokalisering?

Att Chile ställer in sitt värdskap kräver snabb omorganisering, men inte nödvändigtvis sänkt styrfart. Årets COP fokuserar på de sista detaljerna kring implementeringen av Klimatavtalet från Paris. Nästa år ställs krav på samtliga medlemsländer att höja sina klimatambitioner. Det ökade fokus som nu riktas mot COP i och med bytet av värdland kan bidra till att sätta press på resultat.

Om värdskapet inte övertas av ett annat latinamerikanskt land är det naturliga valet Bonn. Om den geografiska platsen flyttas från Latinamerika påverkar det framförallt det Latinamerikanska civilsamhällets möjlighet att medverka och stärka sitt arbete.

Mette Kahling McVeigh kommenterar, analyserar och svarar gärna på era frågor om vad som nu händer med COP25. Hon nås på mail och telefon enligt nedan, hela dagen samt veckan förutom ikväll kl. 18.30-19.30 samt 21-24.

Mettes assisterande programchef Ruben Henriksson, expert på de internationella klimatförhandlingarna, finns tillgänglig under dessa tider.

Kontakta Mette:
E-post: mette.kahlin.mcveigh@fores.se