GöteborgsLokaler ser tillbaka på året som gått

Nu är så året 2016 nästan över. Ett nytt spännande år står för dörren. 2017 ser ut att bli ett mycket bra år för våra torg. På större delen av handelsplatserna pågår små och stora förändringar som kommer göra torgen både mer attraktiva och ännu mer tillgängliga. Men innan vi korkar upp nyårschampagnen så vill vi passa på att göra en tillbakablick på året som gått.

2016 firade GöteborgsLokaler 20 år som bolag, något vi uppmärksammade genom boken "Våra Torg – en vandring genom historien" som berättade historien om de handelsplatser vi förvaltar. Boken blev omtalad både i radio och tidningar, något som skapade en nyfikenhet kring torgen bland allmänheten. "Våra Torg" såldes via GöteborgsLokalers hemsida och allt överskott skänktes i slutet av året till Göteborgs Stadsmission.

50 miljoner till torgen

När Göteborgs kommunstyrelse antog budgeten för 2017 fanns där ett uppdrag speciellt riktat till GöteborgsLokaler. Uppdraget innebär att GöteborgsLokaler får 50 miljoner koronor. Satsningen skall göra torgen mer funktionella och attraktiva. Uppdraget skall vara genomfört under den nuvarande mandatperioden. Exempel på åtgärder som kan komma att göras är ommålning, tillgänglighetsanpassningar, trygghetsåtgärder, lekmiljöer, interaktiva skulpturer, belysning, utemiljö, innemiljö allmänna ytor, cykelparkeringar, med mera.

Våren inleddes med en rad arrangemang på våra torg. Det bjöds på loppisar, uppblåsbara hinderbanor, trädgårdsdueller, musikunderhållning med mera. På Olskrokstorget invigdes under våren även en helt unik ljusinstallation. Totalt 17 strålkastare lyser när mörkret faller upp alla fasader runt torgytan. För att inte störa de boende i Olskroken så har fasaderna fotograferats. Med fotografierna som mall har det sedan tillverkats ett raster som gör att alla fönster maskeras av.

Inga kameror men väl en ny myra

I oktober 2005 stals skulpturen Myran från Tuve Torg men återfanns ett år senare. I december 2014 var det dags igen, då Myran stals för andra gången. Denna gång hittade skulpturen inte hem igen. Så under hösten lät GöteborgsLokaler gjuta en ny skulptur. I oktober invigdes den nya myran med pompa och ståt, till alla tuvebors stora glädje - för Tuve Torg är sig inte likt utan sin myra.

I december fick GöteborgsLokaler ett nedslående besked. Detta när Högsta Förvaltningsdomstolen avslog bolagets begäran om att få montera fler övervakningskameror vid Vårväderstorget.

– Vi har gjort vad vi kan nu, tagit ärendet hela den juridiska vägen, säger Bo Säljö, säkerhetschef på GöteborgsLokaler som nu konstaterar att ärendet inte går att överklaga till högre instanser.

Selma Lagerlöfs torg under omvandling

I omvandlingen av Selma Lagerlöfs Torg och det som skall bli Selma stad visades i somras de första skisserna upp av det nya stadsdelshuset. Hela huset är som en tredimensionell stor scen där fasaden är formad som en enda stor ridå. Böljande ridå som öppnar sig här och där. Promenerar du förbi kan du titta in i huset och se en plats med liv. Byggstarten är planerad till hösten 2017 och beräknad produktionstid är ca 18 månader

Under året har ett stort arbete lagts på att göra torgen mer tillgängliga. Efter en noggrann inventering åtgärdades en rad så kallade enkla hinder. Detta kunde till exempel handla om mindre nivåskillnader eller trappsteg, avsaknad av ledstänger, tunga dörrar, dörröppnare eller andra manöverdon som är olämpligt placerade eller utformade, bristande kontrastmarkering och bristande varningsmarkering. Åtgärderna var genomförda i oktober, nästan två år innan den deadline som bolaget fått av Göteborgs Stad.

Som ni förstår har det varit ett intensivt, men fantastiskt roligt år för GöteborgsLokaler. Nu blickar vi framåt mot de kommande 20 åren. Men först skall vi ta oss an 2017, ett år som kommer att betyda många förändringar och förbättringar för stadens torg.