Information angående nuläget i Bergsjön Centrum

Information angående nuläget i Bergsjön Centrum

På senare tid har tryggheten för både personal och kunder påverkats till det sämre i Bergsjön Centrum. Ordningsvakt och väktare får endast utföra arbetet med stöd av polisen. Arbetsmiljöverket har meddelat skyddsstopp för Nokas väktare vilket innebär att ordningsvakter och väktare skall vara minst fyra till antalet och dessutom tjänstgöra tillsammans med två poliser.

Läget avseende väktarsituationen

GöteborgsLokaler arbetar med att hitta en annan lösning för bevakningsuppdragen i Bergsjön Centrum genom ex omfördelade arbetsuppgifter. En annan åtgärd är den redan av polisen (samfinansierad med GöteborgsLokaler och Familjebostäder) planerade kamerasatsning för Bergsjön Centrum.

Vi är oerhört ledsna för denna situation. GöteborgsLokaler, Familjebostäder, Störningsjouren, stadsdelsförvaltningen, bevakningsföretagen och polisen jobbar alla intensivt för att finna hållbara lösningar, både på kort och lång sikt.

Kort perspektiv

Från och med lördag och 2 veckor framöver upprättas en särskild insats för att skapa ökad trygghet i Bergsjön. De olika organisationerna ansvarar för sina respektive ansvarsområden och sätter in ökade åtgärder och resurser. GöteborgsLokaler hanterar frågor kring Bergsjön C/Rymdtorget.

Frågor och funderingar, kontakta GöteborgsLokalers säkerhetschef Bo Säljö på telefon 031-33 50 108.