Ida Widman, inköps- och marknadsansvarig, Tilda Wessman, VD och ekonomiansvarig samt Emma Martinsson, kommunikations-, administrations- och försäljningsansvarig är hjärnorna bakom UF-företaget EcoCandle.

Julmarknaden i Haga lockar rekordmånga UF-företagare

Ekologiska doftljus, handgjorda scarves av återvunna kläder, hemmabakade chokladtryfflar och egendesignade posters. Det är några exempel på det rika utbudet som årets rekordstora antal UF-företagare bidragit med på den traditionella julmarknaden i Haga.

Den traditionella julmarknaden i Haga är en mångårig och mysig tradition. Då fylls Haga Nygata av torghandlare som erbjuder allt från lokalproducerade varor till hantverk och design.

Sedan många år tillbaka är GöteborgsLokaler samarbetspartner med utbildningsorganisationen UF – Ung Företagsamhet och i år har fler ungdomsföretag än någonsin velat sälja sina produkter på marknaden.

En av dem är Tilda Wessman, vd på EcoCandle UF där hon tillsammans med två klasskamrater säljer ekologiska och veganska doftljus. Till vardags går hon på hästprogrammet på Realgymnasiet. Kursen i entreprenörskap menar hon är den mest lärorika så här långt i utbildningen.

­– Jag har funderat på att starta något eget sedan jag var liten och ser nu att det är lika roligt som jag förväntade mig.

Ljusen görs av ekologiska doftoljor och rapsvax. Det är väldigt viktigt för tjejerna att veta var råvarorna kommer ifrån och har därför lagt ner mycket tid på research. Ljusen finns i två storlekar och fem olika dofter.

För att finansiera företaget letade de finansiärer bland vänner och familj. Dessutom gick de in med pengar själva.

– Vårt mål var att betala tillbaka pengarna när vi började gå runt och det gör vi nu, säger Tilda stolt.

Försäljningen går bra och de har, förutom försäljning på facebook, varit med på julmarknaden i Haga.

– Det var en kul upplevelse att träffa nya kunder. Söndagen var riktigt bra rent försäljningsmässigt, berättar Tilda.

Alla företag läggs ner efter det att UF-året är till ända. Men Tilda har redan nu planer på att starta eget så småningom.

– Nu vet jag ju hur kul det är, säger hon.

Ung Företagsamhet är en ideell och politiskt obunden utbildningsorganisation med syftet att utbilda unga i entreprenörskap. Sedan 1980 har man utbildat över 360 000 gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. För GöteborgsLokalers del är samarbetet självklart.

– Vi har valt att samarbeta med UF för att vi ser ungdomarna som framtida lokalhyresgäster. Vi blir deras första kontakt med ett fastighetsbolag och kan hjälpa dem med vår erfarenhet av att hyra lokal, säger Hanna Gahnström, centrumutvecklare för Haga.

I år har 72 platser för UF-företag upplåtits på julmarknaden i Haga, som arrangeras av Haga Företagarförening.

Och det finns en lång väntelista med hoppfulla entreprenörer som också vill sälja sina produkter på plats.18 stycken får chansen varje julmarknadshelg.

– UF-Företagarna letar arenor att sälja sina produkter och Haga julmarknad är en perfekt sådan. För vissa är det en första kontakt med kunderna i verkliga livet, säger Hanna Gahnström.

Vid frågor kontakta Hanna Gahnström, GöteborgsLokaler

E-post: hanna.gahnstrom@goteborgslokaler.se, Telefon: 031-335 01 28

GöteborgsLokaler förvaltar kommersiella lokaler för butik, kontor och offentlig verksamhet. Vi förvaltar 432 000 kvm lokalyta. Samtliga lokaler och fastigheter är geografiskt placerade inom Göteborgs kommun och en stor del av lokalerna är koncentrerade kring stadsdelstorg.