IT-minister Åsa Torstensson invigde idag Googles nya Sverigekontor och talade på ett seminarium om internetmarknadsföring inför 400 små och medelstora företagare

IT-minister Åsa Torstensson invigde på måndagen Googles nya Sverigekontor där det arbetar cirka 60 personer med utveckling, försäljning, marknadsföring och partnerskap. Kontoret är designat av Tanya Ruegg och är inspirerat av svensk natur och stadsmiljö. Konferensrummen är döpta efter svenska innovatörer och uppfinnare som till exempel Nobel, Bohlin, Laval och Ångström.

"Det nya kontoret visar att Google satsar på Sverige. Landet ses som en viktig tillväxtmarknad med hög bredbandspenetration. Kontoret uppskattas av anställda och kunder och vi har gott om plats för de nyanställningar vi planerar", säger Googles Sverigechef Stina Honkamaa.

Idag presenterade även SIFO en undersökning om små och medelstora företags användning av Internet. Undersökningen visa ett högt internetanvändande, men få vet hur de använder sig av marknadsföring på nätet.

IT-minister Åsa Torstensson som invigde kontoret genom att göra en sökning på sin hemstad Strömstad säger:

"Det är viktigt för Sveriges framtida välstånd att fler små och medelstora företag växer. SIFO:s undersökning visar att det är möjligt att öka tillväxten om företag använder Internets potential fullt ut. En positiv sak som undersökningen visar är att många företag har tillgång till Internet och använder det i stor utsträckning. Nu gäller det bara att få fart på företagens affärer på nätet också.  Jag och regeringen arbetar aktivt för att öka företagens kunskap om vilka affärsmöjligheter Internet erbjuder", säger IT-minister Åsa Torstensson.

"Det finns en stor outnyttjad potential för svenska företag att växa genom marknadsföring på nätet. Google är idag en av de naturliga kanalerna för annonsering på Internet, och vi arbetar hårt för att fortsätta utveckla produkter och tjänster som användarna och annonsörerna vill ha", säger Stina Honkamaa.

Efter invigningen av Googles kontor deltog Åsa Torstensson tillsammans med representanter från Google, Lexicon, Posten, Mamut, Stockholms Handelskammare, Swedbank och TeliaSonera på ett seminarium för 400 små och medelstora företag. Seminariet är en del i ett initiativ från Google och ovan nämnda partners som kallas Update Sweden. Initiativet syftar till att få fler små och medelstora företag att se möjligheterna att växa, bland annat genom att öka sin närvaro på Internet.  För att få mer information om initiativet, och höra Swedbanks VD Michael Wolf och TeliaSoneras VD Lars Nybergs tankar om små och medelstora företags tillväxtmöjligheter, besök www.updatesweden.se.

Googles innovativa sökteknologi kopplar samman miljoner människor med information varje dag. Google, som grundades 1998 av Stanford-studenterna Larry Page och Sergey Brin, är idag en av de mest framstående webbverksamheterna på alla stora världsmarknader. Googles riktade annonseringsprogram ger företag av alla storlekar mätbara resultat, samtidigt som det förbättrar sökarens webb-upplevelse. Googles huvudkontor ligger i Silicon Valley och företaget har kontor i Nord- och Sydamerika, Europa och Asien. För ytterligare information var vänlig gå till www.google.com

Andreas Svenungsson, Head of PR & Communications
E-post  asvenungsson@google.com