Tävlingen GORE-TEX® Active Challenge ska lansera nytt material

När Gore presenterar GORE-TEX®Active Shell-materialet görs det på ett något annorlunda vis. Genom en stenhård landskamp mellan Sverige och Norge; GORE-TEX® Active Challenge Sverige vs Norge den 27 oktober. Kampanjen är fullt integrerad och den första i sitt slag för det världsomspännande Gore.

I GORE-TEX® Active Challenge Sverige vs Norge tävlar ett norsk och ett svenskt landslag mot varandra i tio etapper på stationära cyklar och löpband. Man kan som privatperson och amatör anmäla sig till uttagningen på nätet, och i slutändan väljer en jury vilka som deltar.Lagen ska ta sig virtuellt till varandras huvudstäder och tävlar i respektive huvudstad, Oslo och Stockholm, samtidigt den 27 oktober i år.

Tanken med upplägget är att introducera nya materialet GORE-TEX® Active Shell som är speciellt utformat för högpulsaktiviteter utomhus. Den här typen av produktkampanj är helt ny för Gore.

- Det känns väldigt roligt och spännande med en upplevelse som involverar alla våra målgrupper, aktiva på alla nivåer som både tävlande och publik, våra kunder, partners och återförsäljare, säger David Ekander, marknadsansvarig Gore Scandinavia.

Han tillägger:

- Det är verkligen en utmaning även för oss – vi vet ju inte riktigt var det slutar. Dessutom gör vi det på två markader, den norska och den svenska, samtidigt.

Allt sänds direkt på webben och tittarna har chansen att påverka lagens förutsättningar under tävlingens gång. Vem som helst kan söka till tävlingen, men det är en fördel om man är i god fysisk form och har ett starkt psyke.

Tävlingen har en hemsida på två språk, svenska och norska, där nyheter kring eventet hela tiden matas ut och där man snabbt och lätt kan anmäla sig.

-Det här är ett otroligt roligt och spännande projekt, det är som en levande organism som ändrar form och utvecklas hela tiden, säger Nicklas Bohman, projektledare på Naked, reklambyrån som initierade hela projektet.

Kampanjen öppnar även för möjligheter att jobba lite annorlunda med PR kring en GORE-TEX®-produkt.

- Vi har rekryterat den före detta brottaren Martin Lidberg som coach till det som kommer bli det svenska landslaget och cyklisten Mads Kaggestad till det norska.  Det känns meningsfullt och roligt att lyfta fram proffs som samtidigt är välkända i de breda lagren i båda länderna, säger Kerstin Magnusson, PR-ansvarig LTS Kommunikation.

Hon fortsätter:

- Dessutom har vi lyckats få fatt i en riktigt folkkär programledare för webbsändningen i Stockholm. Vem det är kan jag tyvärr inte avslöja riktig än.

Läs mer och ladda ner bilder i GORE-TEX® Active Challenges eget pressrum

För mer information:
David Ekander
Marknadsansvarig W.L. Gore & Associates Scandinavia AB.
Telefon: 031 - 706 78 11
E-post: dekander@wlgore.com

• active shell
  • gore
  • gore-tex
  • löpning
  • active challenge

W.L Gore & Associates är ett amerikanskt familjeföretag, mest känt för varumärket GORE-TEX®. Sedan 1958 har Gore lanserat åtskilliga innovationer och är ledande tillverkare av tusentals applikationer och produkter inom industri, elektronik, textil och medicin.

Företaget har över 9 000 anställda över hela världen och omsätter 2,6 miljarder US dollar.
W.L. Gore Scandinavias huvudkontor, som ligger i det expansiva Åbro-området i Mölndal utanför Göteborg, är en sälj- och marknadsorganisation med ett 50-tal anställda. Gore Scandinavia omsätter cirka 650 miljoner SEK.
Gore, med en företagskultur av små enheter och stort personligt ansvar, har årligen toppnoteringar på listan ”Best companies to work for” i Fortune Magazine.
www.gore-tex.se
www.windstopper.se