Slutsålt på Göteborgs Dans & Teater Festival

Redan nu börjar fler av föreställningsbiljetterna ta slut. Off off Broadway-kompaniet Nature Theater of Oklahomas 12 timmar långa maraton på Backa Teater, Life and Times, är redan fullbokat.

– Det känns jättekul att kunna visa det här fantastiska eposet och det är många som verkligen ser fram emot den här upplevelsen. Själv räknar jag in mitt liv i före och efter Life and Times, säger Sarah Melin, konstnärlig producent.

Även föreställningen Come Back av den österrikiska koreografen Doris Uhlich, som spelas på Atalante, är på väg att sälja slut. Likaså den virtuella vandringen på Olof Palmes plats: C.a.p.e. av kompaniet CREW och Eric Joris.

Festivalen 2013

För första gången någonsin infaller den ständigt undersökande scenkonsthändelsen som är Göteborgs Dans & Teater Festival under ett "mellanår". Årets festival är därför en mellanfestival som tillsammans med publiken vill pröva något nytt. Vi strävar efter synergi mellan festivalerna 2013 och 2014 och inleder flera långsiktiga samarbeten. Vi planterar frön i år och planerar att skörda under 2014.

Under festivalerna 2013 och 2014 arbetar vi med Playground som ett övergripande tema, och i vårt sökande efter lekplatser börjar vi med leken. I leken testar vi idéer, vi provar roller och övar oss inför livet.

Vår testarena kallar vi för Open Lab, platsen där vi pratar, lyssnar och leker tillsammans. En handfull internationella konstnärer visar föreställningar på festivalen och berättar om vad som inspirerat dem under varsin dag på Open lab. Lika många svenska konstnärer introducerar sitt arbete och sina lekplatser.

Vi ser fram emot att leka i maj!

För mer information kontakta:

Birgitta Winnberg-Rydh, konstnärlig ledare: 031 368 32 16, 0705 58 06 59 birgitta.winnberg-rydh@kultur.goteborg.se

Sarah Melin, konstnärlig producent: 031 368 34 85, 0722 209429 sarah.melin@kultur.goteborg.se