Bra start för Göteborgs Hamns miljörabatter

Den första januari i år infördes miljörabatter i Göteborgs Hamn för att premiera fartyg med hög miljöprestanda. Nu konstaterar Göteborgs Hamn AB:s miljöchef Edvard Molitor att satsningen fått en flygande start.

Göteborgs Hamns miljörabatter infördes för att skapa incitament till minskad miljöpåverkan som sträcker sig utöver vad som är fastställt i internationella lagar och regler. Sedan införandet i början av året har signalerna från marknaden varit mycket positiva.

— Den här möjligheten att spara pengar och inte minst synliggöra sitt miljöarbete är förstås något som uppskattas av våra kunder. Man uppskattar också att vi anslutit oss till etablerade indexsystem vilket gör det enklare för många att delta, säger Göteborgs Hamn AB:s miljöchef Edvard Molitor.

Än så länge har 25 enskilda fartyg anslutit sig och andelen anlöp som klarar rabattkraven är högre än förväntat.

— 25 fartyg är en relativt liten andel av fartygen i hamnen, men just dessa fartyg anlöper hamnen ofta. Den exakta andelen beror lite på hur man definierar ett anlöp, men lågt räknat får vart sjätte anlöp miljörabatt i dagsläget.

Dessutom förväntas andelen öka ytterligare framöver. Bland annat tack vare att fartyg som går på flytande naturgas, LNG, börjar trafikera Göteborgs Hamn under 2016.

— LNG är ett bra alternativ för att få ner utsläppen men kräver investeringar på fartygen. Genom att ge fartyg med LNG-drift upp till 30 procent rabatt bidrar vi till att göra LNG till ett attraktivare alternativ även ekonomiskt. Det är något redarna gläds mycket åt och som dessutom visar att vi ligger i framkant på området.

Hittills har följande rederier fått miljörabatt för fartyg som anlöper Göteborgs Hamn: DFDS (sex fartyg), Euro Marine Logistics (ett fartyg), Hapag Lloyd (ett fartyg), Inter Terminals (sju fartyg), Stena (tre fartyg), Tärntank (fem fartyg) och Wilson Eurocarriers (två fartyg).

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, kommunikationschef Göteborgs Hamn AB, +46 31 368 75 45, cecilia.carlsson@portgot.se

Fakta om Göteborgs Hamns miljörabatter:

Till grund för Göteborgs Hamns miljörabatter ligger två olika miljöindex, Environmental Ship Index (ESI) och Clean Shipping Index (CSI).

Fartyg med minst 30 poäng enligt ESI eller som är klassade som gröna enligt CSI erhåller 10 procents rabatt på fartygshamnavgiften baserat på fartygets bruttovikt. Fartyg som drivs med LNG har möjlighet till 30 procents rabatt

Läs mer på www.environmentalshipindex.org och www.cleanshippingindex.com. Vid frågor om våra miljörabatter, kontakta oss via miljo@portgot.se.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 60 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.