Bild: Mazda

Göteborgs Hamn ny importhamn för Mazda

Med start i juli är Göteborgs Hamn biltillverkaren Mazdas nya importhamn. Numera når samtliga bilar för den svenska marknaden sina ägare via Skandinaviens största hamn.

– Det här är ett gott kvitto på hur väl samarbetet fungerar mellan samtliga aktörer på bilsidan i Göteborgs Hamn. Nu har vi med gemensamma krafter lyckats knyta till oss ytterligare en välrenommerad bilfabrikant till hamnen, vilket givetvis är väldigt positivt, säger Claes Sundmark, affärsområdeschef på Göteborgs Hamn AB.

Mazda har huvuddelen av sin tillverkning i Japan. Göteborgs Hamn kan erbjuda täta avgångar därifrån, vilket varit avgörande för Mazdas val av ny importhamn för den svenska marknaden. Tidigare skeppades bilarna till Malmö.

Från och med juli är det rederiet CLdN som står för sjötransporten. Väl i hamn sköter Logent Ports and Terminals omlastning av bilarna för vidare transport i Sverige.

Mazdas Svenska huvudkontor ligger i Kungsbacka strax utanför Göteborg. Att man nu får nära till hamnen där bilarna kommer in ser Stefan Sandberg, servicemarknadschef för Mazda Sverige som en fördel. Men det har inte varit det viktigaste i valet av ny importhamn.

– Det ser vi som en bonus. Det viktigaste är att vi med Göteborgs Hamn kan få mer frekventa transporter och ett effektivare flöde, vilket gör att våra bilar kan nå kunderna ännu snabbare än förut.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, kommunikationschef Göteborgs Hamn AB, på telefon 070-508 66 32 eller mail cecilia.carlsson@portgot.se.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 60 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.