Historiskt ögonblick: APM Terminals tar plats i Nordens största hamn

”Sverige är ett bra land att investera i”

Idag skrivs svensk hamnhistoria. En av världens största globala operatörer, APM Terminals, tar över containerterminalen i Göteborgs Hamn – Skandia Container Terminal. APM Terminals kommer att rulla ut ett kraftfullt investeringsprogram på 800 miljoner kronor under de närmaste fem åren.

APM Terminals har idag förvärvat Skandia Container Terminal som driver Skandinaviens största containerterminal och har ett 25-årigt koncessionsavtal med Göteborgs Hamn AB. Skandia Container Terminal hanterade cirka 800 000 containerenheter (TEU) under förra året, vilket är cirka 60 procent av den svenska marknaden.

– Vi vill satsa på Skandia Container Terminal i Göteborgs Hamn. Det geografiska läget är oslagbart för serva industrin i hela Skandinavien och Östersjöregionen. Sverige är ett betydande exportland med både bas- och tillverkningsindustri och den svenska ekonomin växer. Det här är ett bra land att investera i, säger Martin Poulsen, vd för APM Terminals i Europa.

Bakgrunden till dagens händelse är att hamnen för snart två år sedan delades upp i ett kommunalt hamnbolag och tre separata terminalbolag. Kajer, mark och infrastruktur ägs av kommunen medan privata operatörer sköter driften. Därmed får hamnen samma upplägg som en majoritet av världens stora hamnar. Containerterminalen är den tredje och sista terminalen som överlåts till extern operatör.

– Det här är en stor dag för Göteborg och för hela Sveriges näringsliv. Med APM Terminals internationella nätverk, expertis och investeringsvilja befäster Göteborgs Hamn sin roll som Sveriges internationella storhamn, säger Sven Hulterström, styrelseordförande Göteborgs Hamn.

Ledande terminaloperatör
APM Terminals är en av topp-fyra terminaloperatörer i hamnar världen över och driver idag 60 containerterminaler i 33 länder. Nio av dessa terminaler ligger i Europa. Bolaget ingår i den danska koncernen AP Möller-Maersk och är ett systerbolag till rederiet Maersk Line. Terminalverksamheten är dock helt skild från och oberoende av rederiet. APM Terminals har alla världens containerrederier som kunder. Huvudkontoret ligger i Haag, Holland.

Stort intresse – stora investeringar
Det har varit ett mycket stort intresse och en hård konkurrens för att få överta Skandia Container Terminal. I stort sett samtliga globala terminaloperatörer har visat intresse. Totalt lämnades 13 kvalificerade bud in och en handfull intressenter deltog i slutrundan. Till slut föll ändå valet på APM Terminals.

– APM Terminals delar våra visioner och har en imponerade marknads- och investeringsplan. Deras helhjärtade satsning på Skandia Container Terminal kommer att gagna såväl hamnens utveckling som hela Sveriges industri och handel, säger Sven Hulterström.

APM Terminals kommer bland annat att investera i tre nya så kallade super post panamax-kranar, världens största kranar för att lasta och lossa containerfartyg. Andra investeringar är exempelvis utbyggd järnvägsterminal och tio nya grensletruckar (stora truckar som används i hamnar för att lyfta containrar).

Pengar till staden återinvesteras i infrastruktur
Affären innebär dessutom stora intäkter för Göteborgs Stad.

– Pengarna kommer väl till pass. Göteborgs Stad står inför omfattande investeringar inte minst inom infrastrukturområdet, men även framtida investeringar för att fortsätta utveckla Göteborgs Hamn som Skandinaviens godsnav, säger Sven Hulterström.

Så snart affären har godkänts av konkurrensmyndigheterna tar APM Terminals över Skandia Container Terminal, de cirka 450 anställda och bolagets alla tillgångar och avtal.

För mer information kontakta:
APM Terminals: Martin Poulsen, vd APM Terminals Europa,+31 61 088 3968

APM Terminals: Tom Boyd, kommunikationsansvarig, +31 61 272 5696

Göteborgs Hamn: Sven Hulterström, styrelseordförande, +46 (0)70-553 62 40

Göteborgs Hamn: Lars-Åke Skager, vice ordförande, +46 (0)70-521 27 11

Göteborgs Hamn: Magnus Kårestedt, VD, +46 (0)70 5662513

Göteborgs Hamn: Cecilia Carlsson, kommunikationsansvarig, +46 (0)31-731 22 45

Port Operation: Gerd Sjöholm, VD, +46 (0)70-764  20 00.

Fakta Göteborgs Hamns nya struktur
Containerterminalen är den tredje och sista terminalen som överlåtits till extern operatör. Bilterminalen, Gothenburg Car Terminal, drivs sedan i april av logistikföretaget Logent AB. Roroterminalen, Älvsborg Ro/ro. ska drivas av DFDS och C.Ports via ett gemensamt bolag så snart affären blivit godkänd av EU:s konkurrenssmyndigheter. Ett beslut väntas under hösten.

Fakta APM Terminals
APM Terminals har utvecklat världens mest omfattande nätverk av hamnar och inlandslösningar för att möta transportöres behov, både idag och i framtiden. Med fler än 60 hamnar och 132 inlandsterminaler i 63 länder är målsättningen att erbjuda marknaden effektiva lösningar för att stödja företag och länder med att uppnå sina mål. Media kan ladda ner högupplösta photon och mer information på www.apmterminals.com.

Fakta Skandia Container Terminal
Utförlig information om Skandia Container Terminal finns i den här foldern.

Fakta Göteborgs Hamn
En fjärdedel av all svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 60 procent av all containertrafik. 70 procent av Nordens industri och befolkning ligger inom 50 mil från hamnen. Göteborgs Hamn har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.

Skandia Containerterminal i Göteborgs Hamn är den enda terminalen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg.

24 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för olja, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.

.