Många tyskar och britter kryssade till Göteborg i somras

Många tyskar, britter och amerikaner. 46,5 miljoner kronor i intäkter till staden. Så lyder en kort sammanfattning av ännu en lyckad kryssningssäsong.

Kryssning är det resesätt som ökar mest i världen. Det märks tydligt i Göteborg som gått från fem kryssningsanlöp 2002 till 41 i år. Eftersom fartygen blir större och större har antalet passagerare ökat ännu mer. Ny statistik från Göteborgs Hamn visar att 51 730 personer kryssade till Göteborg i år. 37 procent var tyskar, 27 procent britter och 18 procent amerikaner.

Klirr i stadens kassa
Varje anlöp innebär intäkter för Göteborg i form av shopping, restaurangbesök och entréavgifter till museer och evenemang. En genomsnittlig kryssningsturist spenderar omkring 900 kronor, vilket innebär att årets kryssningssäsong genererade 46,5 miljoner kronor till staden. Därtill kommer intäkter för fartygshamnsavgifter samt hotellnätter.

Många väljer att göra en rundtur för att upptäcka Göteborg. Andra populära punkter på programmet är skärgårdstur, shopping, Botaniska trädgården, Haga, Paddanbåten, Liseberg, Göteborgs konstmuseum, Marstrands fästning och Tjolöholms slott.

Städers popularitet varierar
Göteborg är Sveriges tredje kryssningsdestination med 41 anlöp. Etta ligger Stockholm med 260, tvåa Visby med 68. Antalet anlöp kan ändra sig snabbt på bara några år. För fem år sedan hade Visby 150 anlöp och Göteborg 20. Göteborg har alltså fördubblat sina anlöp medan Visby halverat sina under samma period. Att det blivit mer populärt att kryssa är med andra ord inte hela förklaringen till den positiva utvecklingen i Göteborg. Ökningen beror också på ett aktivt samarbete mellan Göteborgs Hamn och Göteborg & Co.

- Tillsammans har vi besökt rederier runt om i världen, varit med på mässor och på alla sätt jobbat intensivt för att marknadsföra Göteborg och sätta staden på kartan som en intressant kryssningsdestination, säger Jill Söderwall, ansvarig för kryssning i Göteborgs Hamn.

Redan nu i oktober är 44 fartyg anmälda till nästa år.

Planer på ny kryssningsterminal i Arendal
De fysiska förutsättningarna att ta emot fartygen är också viktiga. Målet i Göteborg är att passagerarna ska komma så nära stadskärnan som möjligt. En ny kryssningsterminal invigdes i Frihamnen 2009. I år lade 25 fartyg till där. Övriga kom inte under Älvsborgsbron och fick därför lägga till i Göteborgs Hamns containerterminal, Skandiahamnen.

- Men nu finns det långtgående planer på en ny kryssningsterminal för de största fartygen i Arendal i anslutning till Volvo-muséet. Det är en trevlig hamnmiljö med café där passagerarna kan röra sig fritt plus att de lätt tar sig till city med buss eller båt, säger Jill Söderwall.

Julkryssare även i år
En nyhet sedan några år tillbaka är att Göteborg besöks av kryssningsfartyg även i december. Den första december anländer Balmoral med cirka 1 350 engelsmän som vill uppleva julstaden Göteborg.

I den bifogade Word-versionen av pressmeddelandet finns en tabell som visar antal anlöp och passagerare 2000-2011.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, pressansvarig Göteborgs Hamn, 031-731 22 45.

Fakta Göteborgs Hamn
Göteborgs Hamn är Nordens största hamn och den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot de största godsfartygen med direktförbindelse till andra världdelar. En stor del av Sveriges import och export går via Göteborgs Hamn. 65 procent av Sveriges containertrafik går via Göteborgs Hamn. För svenskt näringsliv är det viktigt att ha en internationell storhamn i landet för att hålla nere logistikkostnaderna.