Nystart för tågpendel mellan Falköping och Göteborgs Hamn

Nystart för tågpendel mellan Falköping och Göteborgs Hamn

Godstågpendeln mellan Falköping och Skandinaviens största hamn rullar snart igen efter en tids uppehåll. Därmed får företag i Skaraborgsregionen tillgång till hamnens breda utbud av fartygslinjer till viktiga import- och exportmarknader. Bakom satsningen står Schenker.

Den 4 september går startskottet för Schenker och tågoperatören TM Rails nya godstågpendel mellan Falköping och Göteborgs Hamn.

—  Det är mycket glädjande att trafiken mellan Falköping och Göteborgs Hamn återupptas, säger Stig-Göran Thorén, järnvägsansvarig på Göteborgs Hamn AB.

—  Inledningsvis kommer vi att köra direkttåg med motsvarande 44 stycken tjugofotscontainrar fem dagar i veckan. Så snabbt som möjligt kommer vi att öka kapaciteten till motsvarande 84 stycken tjugofotscontainrar. Regionen är expansiv och har ett stort behov av effektiva transportlösningar, säger Joakim Eriksson, Commercial Director på DB Schenkers sjö- och flygdivision.

Från Falköping till världen
På bara 2 timmar transporteras godset från Falköping till Göteborgs Hamn. Väl framme rullar godståget rakt ut i hamnens containerterminal, APM Terminals. Där väntar Nordens bredaste utbud av fartygslinjer, både till Europa och till andra världsdelar. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige som har direktlinjer till Kina, Indien, Mellanöstern och USA för containertrafik.

—  Tågpendeln rullar rakt in i hamnen och godset kan snabbt lastas på fartyg för export vidare ut i världen, eller omvänt från fartygen till tåget som går direkt upp till Falköping, säger Stig-Göran Thorén.

Att frakta gods till hamnen via järnvägen innebär också minskade koldioxidutsläpp. Under 2012 sparades cirka 60 000 ton koldioxid jämfört med om godset hade transporterats till hamnen med lastbil. Det motsvarar en tusendel av Sveriges totala utsläpp av koldioxid.

Ny kombiterminal i Falköping – Skaraborg Logistic Centre
För att hantera gods från hela Skaraborgsregionen investerar Falköpings kommun i en ny, större, kombiterminal, Skaraborg Logistic Centre. Terminalen väntas vara klar i januari 2014. Tills dess hanteras godset i befintlig terminal på Brogärdet i Falköping.

—  Med en ny kombiterminal, med Julas volymer som bas, ges stora möjligheter för andra företag i regionen att knyta an till denna containerpendel, säger Leif Bigsten, chef infrastruktur och logistik i Falköpings kommun.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 65 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.