Presskonferens: Nytt avtal för Stena Lines färjetrafik i  Göteborgs Hamn

Presskonferens: Nytt avtal för Stena Lines färjetrafik i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamns styrelse har fattat beslut om ny inriktning på Stena Lines terminalavtal. Den nya inriktningen presenteras idag på en presskonferens av Göteborgs Hamns styrelseordförande Ulrica Messing och vd Magnus Kårestedt.

– Frågan om färjeterminalernas lokalisering berör många. Vi har nu kommit fram till en inriktning på terminalavtalet som tar hänsyn både till hamnens, Stena Lines och stadens utveckling på lång sikt, säger Ulrica Messing.

Stena Lines nuvarande avtal för Masthuggsterminalen sträcker sig fram till 2019 och för Majnabbeterminalen till 2024. Båda områdena ligger med i planerna för bebyggelse av centrala Älvstaden.

Göteborgs Hamn AB har därför, tillsammans med Stena Line och Göteborgs Stad, utrett alternativa placeringar för Stena Lines färjor i hamnen.

Presskonferens den 9 februari kl 12.15
Information om den nya inriktningen på terminalavtalet får du på en presskonferens där Ulrica Messing, styrelseordförande Göteborgs Hamn AB samt Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB berättar mer om avtalet och vad det innebär.

När? Idag, 9 februari, kl 12.15

Var? Göteborgs Hamn, Amerikaskjulet, Emigrantvägen 2 B, tredje våningen.

Mat? Lunchmacka serveras.

Anmälan? Anmäl dig till cecilia.carlsson@portgot.se, tfn 070-5086632.

Ackreditering? Presslegitimation.

Välkommen!

Fakta: Stena Line i Göteborg
Stena Line har idag avtal för två terminaler i Göteborgs Hamn – Masthuggsterminalen för Danmarkstrafiken samt Majnabbeterminalen mellan Klippan och Fiskhamnen för Tysklandstrafiken.Stena Line startade sin verksamhet i Göteborg för 50 år sedan och är idag en av hamnens största kunder med sin frekventa trafik till Fredrikshamn och Kiel.

Samtliga fartyg tar både gods och passagerare. Varje år reser cirka 1,7 miljoner passagerare med Stena Lines färjor till eller från Göteborg. 240 000 godsenheter fraktas på fartygen. Rederiet genererar årligen 700 miljoner turistintäkter till Västsverige, varav 300 miljoner kronor till Göteborg.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 60 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.