Tusen engelsmän siktas vid Vinga - vill uppleva julstaden Göteborg

När många tror att kryssningssäsongen för länge sedan är över seglar det brittiska kryssningsfartyget Balmoral in i Göteborgs Hamn på onsdag. Ombord finns ett tusen upplevelsesugna engelsmän som vill njuta av Göteborg i julskrud.

Media bjuds in till en visning av kryssningsfartyget, se mer information längst ner i pressmeddelandet.

Göteborgs Hamn och Göteborg & Co har sedan några år tillbaka hårdsatsat på att locka fler kryssningsfartyg till Göteborg – en satsning som gett resultat.

Nu arbetar de båda företagen också för att förlänga kryssningssäsongen genom att få hit kryssningsfartyg i december. Det stora dragplåstret är Julstaden Göteborg. Det är nu fjärde året som Göteborg besöks av kryssningsfartyg i december.

- Att ett kryssningsrederi väljer att besöka oss så här i juletider är fantastiskt roligt. Det förstärker verkligen stadens position som kryssningsdestination, säger Jill Söderwall, ansvarig för kryssning i Göteborgs Hamn.

När passagerarna kliver av fartyget i Frihamnen välkomnas de av tomtar på kajen och av levande jazzmusik  i ankomsthallen. Lite senare på eftermiddagen blir det luciatåg ombord med tjugo flickor från Brunnsbo musikskola.

Populära aktiviteter under dagsstoppet kommer att vara en tur med julpaddan, stadsrundtur med buss, shopping, Jul på Liseberg, Botaniska trädgården eller att ta sig runt på egen hand.

- En genomsnittlig kryssningsturist spenderar cirka 900 kronor under ett dagsstopp, så kryssningsturism i december ger ett värdefullt bidrag till stadens alla näringsidkare, säger Jessica Blume, projektledare för kryssing på Göteborg och Co.

Med julanlöpet inräknat har Göteborg gästats av 41 kryssningsfartyg i år. Ökningen håller i sig – redan nu är 45 fartyg anmälda till nästa år.

I bifogad word-version av pressmeddelandet finns en tabell som visar antalet kryssningsanlöp i Göteborg från 2000-  till 2011.

Pressvisning av Baltimore

Media bjuds in att närvara när kryssningspassagerna kliver av samt till en pressvisning av fartyget Balmoral.

När: Onsdagen den 1 december kl 13.30. Visningen startar 14.00

Var: Frihamnen, kajplats 107 och 108 (Frihamnspiren vid Kajskjul 107)

Anmälan: Skicka namn och personnummer till jessica.blume@goteborg.com senast 30 november kl 9.00.