Sten A Olssons Kulturstipendium 2015 på Göteborgs konstmuseum

Sten A Olssons Kulturstipendium 2015
Malin Bobeck, Jonas Dahlberg och Andreas Eriksson

5 december 2015–21 februari 2016

Självlysande maneter i textil, närgångna filmningar av speldosor och monumentalt måleri där landskap krockar med materialitet. Det är dags för 2015 års Stenastipendiater; textildesigner Malin Bobeck, konstnären Jonas Dahlberg och konstnären Andreas Eriksson att ta plats på Göteborgs konstmuseum.

Sedan starten 1996 har Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur delat ut ett stort antal stipendier till talangfulla personer som arbetar inom konst, musik, scenkonst och design. Vidare har stiftelsen lämnat bidrag till ett antal forsknings- och kulturprojekt i Västsverige. I år erhåller textildesignern Malin Bobeck, konstnären Jonas Dahlberg och konstnären Andreas Eriksson stipendium om 150 000 SEK var.

Malin Bobeck (f 1986) arbetar med ljusemitterande material, framför allt textil. Hennes högteknologiska vävar utgår från rumsliga förhållanden och är ofta programmerade eller interaktiva. Centralt i konstnärskapet är skapandet av sammanhang mellan verk, rum och betraktare. I utställningen visas en helt ny takhängd skulptur som tar plats i en spegelsal som byggts upp på museet.

Jonas Dahlberg (f 1970) är en av Sveriges mest uppmärksammade videokonstnärer. I utställningen visar han en ny serie fotografier samt sitt senaste filmverk som är en långsam uppförstorad panorering över en liten speldosa. Förskjutningar av skalor och undersökningar av arkitektoniska och psykologiska rum är kännetecknande för hans sätt att arbeta.

Andreas Eriksson (f 1975) är målare, välkänd i både Sverige och utlandet genom sina många utställningar. Hans stora internationella genombrott ägde rum på Venedigbiennalen 2011 då han representerade Sverige i den Nordiska paviljongen. I utställningen på Göteborgs konstmuseum visar han den monumentala oljemålningen ”Arsenura Meander” från 2015 som mäter hela 395 x 380 cm samt en ny serie textila verk, miniatyrmålningar och bronsskulpturer.

Motiveringarna lyder:

»För dem som är vana vid att tänka på den vävda textilen som något stillsamt och kontrollerat blir mötet med Malin Bobecks arbete omtumlande. Hennes vävar kränger, lyser och växlar mellan olika stämningslägen. De väcker nyfikenhet och lockar till beröring. I sitt ännu unga konstnärskap siktar Malin Bobeck mot att skapa föränderliga rumsliga strukturer där det senaste inom belysnings- och interaktionsteknik kombineras med handens arbete och omsorg. Hon är del av en bred rörelse inom konsthantverk och design som på ett sökande och frisinnat vis för samman traditionella metoder med vår tids teknologi. Arbetssättet vitaliserar hantverket men skapar också ett nytt och spännande sammanhang för ingenjörsvetenskapens landvinningar.

För sitt löftesgivande och uppslagsrika arbete inom textilen tilldelas Malin Bobeck stipendium för 2015 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.«

»Andreas Eriksson arbetar intuitivt, omedelbart, men inte oreflekterat. Tvärtom. Med sin handgriplighet tar han sig bort från det som skulle kunna kallas ett romantiskt naturmåleri. Det är klart att hans konst handlar om minnesbilder och mycket subjektiva upplevelser, inte minst de som vi andra projicerar in i hans svårgenomträngliga landskap. Men för Andreas Eriksson är naturen inget fönster att titta ut från eller att försöka avbilda. Den är först och främst ett arbetsmaterial och i sitt förhållningssätt till naturen är han definitivt en jordbrukare. Naturlyriken vi ser och uppskattar är ett sken som vi med njutning låter oss bedras av. Själv tar han ett steg tillbaka, förblir analytisk och tämligen osentimental när han går fram med sina tunga redskap.

För sin kontinuitet och konsekvens, men också för sin okuvliga drift att överraska och ständigt söka nya vägar inom ramarna för sitt eget måleri, tilldelas Andreas Eriksson stipendium för 2015 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.«

»Jonas Dahlbergs verk undersöker ofta en rämna i tillvaron, glappet mellan verkligheten och vårt försök till förståelse av densamma och med det oss själva. Han gömmer något i sina bilder som talar om förlust och relationer och som berör både kroppens och tankens minne. Genom verk som osäkrar vår tolkning av rum, tid och rörelse förflyttar han glömskans gränser och utmanar vår nyfikenhet och mottaglighet för inlevelse och reflektion. Jonas Dahlberg utforskar ett existentiellt rum, där betraktaren får välja och varsna sin egen resa genom lager av tillstånd, känslor och beslut.

För ett konstnärskap som konsekvent bearbetar vår blick i verk som talar om vad vi ser och inte ser, tilldelas Jonas Dahlberg stipendium för 2015 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.«

En katalog med texter, bilder och intervjuer publiceras till utställningen.

PRESSVISNING
Välkommen till pressvisning torsdag 3 december kl 11 i närvaro av konstnärerna.
Intendent Johan Sjöström presenterar utställningen. Vänligen anmäl ditt deltagande
senast tisdag 1 december till: Malin Gustafsson, 031-368 35 07, malin.gustafsson@kultur.goteborg.se

VERNISSAGE
Välkommen till vernissage lördag 5 december kl 11-17. Museichef Isabella Nilsson hälsar välkommen kl 14. Utställningen invigs av Madeleine Olsson Eriksson, ordförande i Stenastiftelsen.

För mer information:
Malin Gustafsson, kommunikatör, 031-368 35 07 malin.gustafsson@kultur.goteborg.se
Johan Sjöström, intendent, 031-368 35 08, johan.sjostrom@kultur.goteborg.se
Isabella Nilsson, museichef, 031-368 35 01, isabella.nilsson@kultur.goteborg.se

Göteborgs konstmuseum har en av norra Europas främsta konstsamlingar. Denna sträcker sig från 1400-talet fram till idag med betydande verk inom både nordisk och internationell konst. Förutom samlingen erbjuder museet utställningar, familjeaktiviteter, föreläsningar, workshops och visningar. Här finns restaurang samt en välsorterad museibutik. Samlingen omfattar omkring 70 000 verk och museet har ca 250 000 besökare årligen.

Malin Opperud

Presskontakt Kommunikatör och presskontakt 031-368 35 28