Brittisk stjärndramatiker på besök i Göteborg!

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2011 10:36 CET

En av årets största brittiska succéer är signerad Andrew Sheridan, skådespelare och dramatiker. Den 17 december gästar han Göteborg för ett samtal om sin debutpjäs Vintertid.

Dramatikern Andrew Sheridan kommer på besök till Göteborgs Stadsteater för att tillsammans med regissören Nora Nilsson samtala om den uppmärksammade och delvis självbiografiska pjäsen Vintertid (originaltitel Winterlong). Samtalet leds av Gary Whitaker från GEST (Gothenburg English Speaking Theatre).

Andrew Sheridan har en karriär bakom sig som skådespelare både på scenen och i TV-rutan. Vintertid, som är hans debutpjäs, belönades med det prestigefyllda Bruntwood Award. Enligt brittiska The Observer är Sheridan ”one of the hot talents to watch”. Pjäsen hade urpremiär i Sheridans hemstad Manchester i februari tidigare i år.

Regissören för Vintertid, Nora Nilsson, har flera gånger tidigare arbetat med texter av brittiska dramatiker. På Göteborgs Stadsteater gjorde hon senast Krossad av Ailís Ní Ríain.

Samtal med Andrew Sheridan & Nora Nilsson
Obs! Samtalet sker på engelska