Prisbelönt Brittiskt drama om en pojkes kamp

Prisbelönt Brittiskt drama om en pojkes kamp

Winterlong med den svenska titeln Vintertid är en delvis självbiografisk historia. Den är skriven av den brittiske dramatikern och skådespelaren Andrew Sheridan och detta är hans debutpjäs. Sverigepremiär blir det på Nya Studion den 25 november.

Oscar blir vid fyra års ålder lämnad av sina föräldrar. Han växer upp i en trasig värld utan kärlek. Han kämpar för att hitta någon som kan älska honom. Och för att inte bli ensam kvar. En pojke vars kärlek kan rädda en mänsklighet som förlorat hoppet.

-Det jag verkligen föll för med pjäsen är att den är berättad genom ett barnperspektiv. Vi ser världen genom Oscars ögon och får följa hans kamp. Ett barn som växer upp i ett trasigt hem slutar inte älska sina föräldrar för det. De dömer inte utan fortsätter att kämpa för sina föräldrars kärlek, säger regissören Nora Nilsson.

Temat ”jordens undergång” är också mycket närvarande i pjäsen och Nora Nilsson drar paralleller till Lars von Triers Melancholia. Men pjäsen är också oväntad och humoristisk, lite som filmen Gummo av Harmony Korine från 1997. Resultatet blir en svart, brutal men djupt mänsklig skildring av mänsklighetens fulaste och råaste sidor.

Vintertid är dramatikern Andrew Sheridans debutpjäs. Andrew har sin bakgrund som skådespelare både inom teater och i den brittiska TV-rutan. Bland annat har han medverkat i långköraren Coronation Street på ITV liksom i TV-serien Cold Blood.

Pjäsen hade premiär i Manchester tidigare i år och belönades 2008 med det prestigefyllda Bruntwood Award. Enligt brittiska The Observer är Sheridan "one of the hot talents to watch" och han nämns numera ofta tillsammans med etablerade Brittiska dramatiker som Simon Stephens. Pjäsen är en delvis självbiografisk historia men inte rakt igenom en realistisk skildring. Dramatikern själv beskriver pjäsen som ett ”naturalistic plus”.

-Och det är just det där plusset som gör pjäsen så bra! Trots att det är en berättelse om kärlekslöshet och om att bli övergiven så är det för mig värmen och humorn som driver pjäsen framåt, säger Nora Nilsson.

Till skillnad från uruppsättningen på The Royal Exchange Theatre i Manchester spelas pojken i Göteborgs Stadsteaters version av en kvinnlig skådespelare: Caroline Söderström. I övriga roller ses Anna Bjelkerud, Karin de Frumerie, Sven-Åke Gustavsson och Benjamin Moliner.

Nora Nilsson var senast aktuell på teatern med den kritikerrosade föreställningen Krossad. Hon har tidigare bland annat regisserat monologen När man blir stor blir man f ****a med den egna teatergruppen Spinningjenny och föreställningen Övergivna (orginaltitel: Orphans) på Dalateatern av den brittiska dramatikern Dennis Kelly. På Teater Västmanland har hon regisserat barnföreställningarna Snöhumla och Kolla mej då!, båda av Paula Mcmanus.

Presskontakt:

Frida Hallberg