Bild: Aorta.

En skräckkomedi à la rock och gospelglam – premiär för kultmusikalen Little Shop of Horrors

När Little Shop of Horrors sätts upp på Göteborgs Stadsteater kryddas kultklassikern med en stor och brokig ensemble, spännande musikaldebutanter samt en ny svensk översättning. Den glädjefyllda skräckkomedin av Broadwaylegendarerna Howard Ashman och Alan Menken regisseras här av Angelina Stojčevska och får premiär fredagen den 5 april på Stora Scen.

Historien om blomsterbutiken i Skid Row, biträdet Seymour och den blodtörstiga plantan Audrey II, har fängslat människor över hela världen i flera decennier. Musikalen har blivit ett kultfenomen. Regissören Angelina Stojčevska hyllades för sin regi av Flugorna som spelades på Lilla Scen 2017. Nu tar hon sig an en skräckkomedi à la rock och gospelglam, med science fiction-touch.

På Stora Scen möts ett 20-tal skådespelare, musikalartister, sångare och musiker. Huvudrollerna, Seymour och Audrey, spelas av unga Emil Ljungestig och Eline Høyer. Som den sadistiska tandläkaren Orin ser vi Eric Ericson. Sven-Åke Gustavsson spelar rollen som blomsterbutiksägaren Mr Mushnik.

Jaqee, ofta kallad Sveriges souldrottning, gör sin första musikalroll som monsterväxten Audrey II och i en av rollerna ser vi också den prisbelönta kanadensiska sångerskan Kiralina Salandy.

Den 60-talsdoftande musiken framförs av ett liveband med bland andra medlemmar ur The Soundtrack of Our Lives. För översättningen av sångtexterna står låtskrivaren och sångaren Ebbot Lundberg, som här tar sig an en ny genre.

Norska Angelina Stojčevska är utbildad regissör vid Konsthögskolan i Oslo och har prisats i våra nordiska grannländer. Hon utsågs till en av 2015 års kulturtalanger av Aftenposten och har bland annat regisserat på Det Norske Teatret, Nationaltheatret och Trøndelag Teater.

I det konstnärliga teamet ingår också bland andra scenografen och kostymdesignern Katrin Bombe samt koreografen Camilo Bresky. Musikansvariga är Alf Lund Godbolt och Dan Lindén.

Little Shop of Horrors gick först som svartvit lågbudgetfilm på 1960-talet, sen som musikal och musikalfilm på 1980-talet. Musikalen, som bygger på den första filmen, hade urpremiär i New York 1982.

Läs mer om Little Shop of Horrors här.
Pressbilder kommer att finnas här inom kort.

Little Shop of Horrors
Premiär 5 april
Av: Howard Ashman (text), Alan Menken (musik)
Baserad på filmen av Roger Corman