Tät familjedramatik i Noréns 50-talskök – premiär för Natten är dagens mor i regi av Dennis Sandin

Fredagen den 26 september har Lars Noréns Natten är dagens mor premiär på Göteborgs Stadsteater, Nya Studion. Noréns genombrottsdrama utspelar sig i köket på det lilla slitna hotellet på den skånska landsbygden.
– Det är en hänsynslös pjäs man kan se sig själv i, man väljer ju inte sina familjemedlemmar, säger regissören Dennis Sandin.

Anna Bjelkerud, Olof Mårtensson, Mattias Nordkvist och Lars Väringer är skådespelarna som under Dennis Sandins ledning gestaltar familjen i Natten är dagens mor på Nya Studion

– Jag har alltid haft en önskan om att få spela Norén. Det tog 28 år. Natten är dagens mor, vilken titel, vilken text och vilken utmaning. Vi har sakta fått tränga in i denna sorgsna familj med kärlek och respekt, säger Anna Bjelkerud, bland annat Guldbaggebelönad för bästa kvinnliga biroll i filmen Hotell 2013.

Noréns djärva pjäs om familjen är en del av vår svenska teatertradition och starkt förknippad med Göteborgs Stadsteater, där den uppfördes 1983. Året därpå filmades iscensättningen med samma ensemble, en numera legendarisk tv-inspelning med bland andra Reine Brynolfsson i rollen som den yngste sonen och med Björn Melander som regissör. Nu tar Dennis Sandin vid.

– Pjäsen innehåller ett hudnära skådespeleri och slår mellan fullt hat och stark kärlek. Den ifrågasätter familjen och borrar sig så djupt att man skrattar åt eländet, säger Dennis Sandin.

Ensemblen: Anna Bjelkerud (Elin) ingår i Göteborgs Stadsteaters fasta ensemble. Bland mycket annat har hon medverkat i Sista dansen, Affären Danton och i Att begära Tre systrar. Hon har medverkat i en lång rad film- och tv-produktioner som Hammarkullen, Segel av sten och Upp till kamp. Anna Bjelkerud fick en Guldbagge för bästa biroll i Lisa Langsets film Hotell 2013.

Olof Mårtensson (David) har bland annat setts i Arnold på Stockholms Stadsteater och Kommunens dagar på Teaterhögskolan i Malmö. Han blev Sigrid Paskell- och Anders Sandrews-stipendiat 2014.

Mattias Nordkvist (George) har bland annat medverkat i Amadeus och Regeln och undantaget på Teater Sörmland, Mary Wollstonecraft och En hunds hjärta på Uppsala stadsteater. På tv och film har Mattias medverkat i produktioner som Molanders, Happy End och Hallonbåtsflyktingen. På Göteborgs Stadsteater har han spelat roller i bland annat Som ni vill ha det och nu senast i En handelsresandes död och har regisserat Stenen, Leka med elden med flera uppsättningar.

Lars Väringer (Martin) har medverkat i en rad uppsättningar på Göteborgs Stadsteater samt i ett trettiotal uppsättningar på Backa Teater, senast i Utopia 2012. Han har även arbetat på Dramaten och på Helsingborgs Stadsteater, med flera. Senaste året har Lars Väringer också medverkat i la Cage aux Folles på Göteborgsoperan samt spelat sommarkomedi i Kalmar. På tv sågs han senast i serien Ettor och Nollor.

Dennis Sandin är skådespelare och regissör. Han har varit med och drivit Teater terrier i Malmö och har bland regisserat Tolvskillingsoperan på Uppsala Stadsteater, Yarden på Malmö Stadsteater och Sommarnattens leende på Malmö Opera. Våren 2014 regisserade Dennis Sandin Kikkiland på Göteborgs Stadsteater.

Natten är dagens mor
Premiär 26 september
Av: Lars Norén
Regi: Dennis Sandin