Gotland Whisky nominerade till Svenska Designpriset 2017.

Det är med stolthet vi kan informerar om att Gotland Whisky blivit nominerade till Svenska Designpriset 2017.

Vårt bidrag är nominerat i kategorin Design/förpackning. Det rör sig om designen av det två första utgåvorna av vår ekologiska whisky Isle of Lime. Dessa utgåvor var dedicerade till vår aktieägare. Båda utgåvorna sålde slut mer eller mindre omgående. Flaskornas etiketter är designade av AD och formgivare Edvin Holm.

– Att Gotland Whisky uppmärksammas i samband med ett så prestigefyllt pris är spännande och gör oss självfallet mycket stolta. Extra kul att just Edvin Holms formgivning och design får strålkastarljuset på sig. Vi började jobba ihop 2008 och har sedan dess har haft nöjet att jobba med honom vad gäller formgivningen av etikett och sedermera flaska, säger Björn Pettersson, marknadschef på Gotland Whisky.

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk design och kommunikation vars målsättning är att främja och utveckla svensk grafisk design. Vinnarna presenteras den 19 oktober på Rondo i Göteborg.

Mer om Svenska Designpriset: www.designpriset.se

För mer info, kontakta bjorn@gotlandwhisky.se, 0706-644131

• Media, kommunikation

Gotland Whisky Aktiebolag bildades år 2004 för att skapa Gotlands första whisky. I Roma Sockerbruks gamla industrilokaler har ett modernt destilleri uppförts med kapacitet att producera 60 000 liter ekologisk maltwhisky per år. År 2012 destillerades de första dropparna som lagrats på amerikanska bourbonfat och ekfat från legendariska Laphroaig. Den första whiskyn blev en karakteristisk single malt döpt till Isle of Lime och var färdig att dricka år 2016. De första två utgåvorna dedikerade till företagets aktieägare. Den första publika utgåvan släpptes via Systembolaget i augusti 2017 och som övriga utgåvor såldes slut mer eller mindre omgående. Bolaget har idag drygt 2 200 aktieägare och vd är Anders Stumle.

För mer information besök www.gotlandwhisky.se eller ring 0706-644131.