Produktionsbortfall i förpackningsbranschen som tas igen under 2012

Företag och hushåll blev betydligt mer återhållsamma och psykologin, sprungen ur en oro för den regionala och globala ekonomin, var tydlig. Realekonomiskt har det ännu inte fått substantiella effekter, varför det finns en klar uppsida framöver. Konsumtionsviljan var som sagt modest under större delen av det fjärde kvartalet 2011 och orderingången på hemmamarknaden kom in oförändrat i förhållandet till ett svagt tredje kvartal.

Något förvånande steg däremot kapacitetsutnyttjandet vilket ställer lite frågor om kvaliteten i svaren. Alternativt har företagen tagit höjd för en mer återhållsam marknad och minskat sin kapacitet.

Prisbilden var oförändrad under perioden samtidigt som vinstmarginalen försämrades något. Elva procent av företagen upplever en brist på yrkesarbetare. Det är ett behov som kommer att öka kommande år, då den demografiska kurvan visar stora pensionsavgångar inom en femårsperiod. Under perioden registrerades små förändringar i arbetsstyrkan. Storleken på färdigvarulagren sjönk betydligt jämfört med det tredje kvartalet.

Kvartal 1 2012 bör visa en uppgång i produktionsvolymen då branschen sannolikt tar tillbaka det den tappade under slutet av förra året. En något svagare prisbild leder dock till att ordervärdena under innevarande kvartal inte riktigt följer med volymerna upp i samma takt.

Många företag räknar med att dra ned personalstyrkan som ett resultat av försämrade konjunkturutsikter. Samtidigt tror man på ett betydligt starkare andra halvår. Det kan mycket väl visa sig vara en bra prognos eftersom den makroekonomiska turbulensen då borde ha minskat samtidigt som botten i ekonomin torde vara nådd.

Texten är en sammanfattning av Konjunkturläget, GFFs kvartalsvisa branschekonomiska nyhetsbrev som baserar sig på Konjunkturinstitutets urvalsundersökning och bearbetas specifikt för den grafiska branschen. Översynen visar hur marknaden utvecklats det senaste kvartalet och hur tendenserna ser ut för den allra närmaste framtiden.

• konjunkturläget